Discussie zelfstandigheid Bernheze laait op

25 november 2015 werd de uitslag van de enquête in Landerd bekend. 37% van de burgers koos voor Maashorstgemeente, Landerd en Uden en (gedeelte) van Bernheze, 14% voor samengaan met Uden en 21% voor zelfstandig blijven. Een verrassende uitslag, ook voor de VVD-Bernheze.

Voer voor de media, want wat vindt men ervan in Bernheze en Oss. Dat nu de discussie over de zelfstandigheid van Bernheze weer oplaait is voor de VVD-Bernheze dan natuurlijk helemaal geen verrassing. Ofschoon de gemeenteraad op 1 oktober 2015 in meerderheid (15 voor, 6 tegen) besloot tot zelfstandigheid van de gemeente, ziet de VVD-Bernheze het toch anders.

CDA en LOKAAL (samen 9 zetels) kozen voor zelfstandig blijven, maar onder vele voorwaarden, zoals o.a. uitbreiding van het ambtenarenapparaat en meer financiën. Alleen blijft het bij deze 2 partijen voorlopig bij woorden, want van enig initiatief om hun woorden kracht bij te zetten hebben wij nog niets kunnen merken.
Het zal in ieder geval meer geld gaan kosten en dus zal de OZB voor burgers en ondernemers weer verhoogd worden.

En dan een brief van de Provincie Noord Brabant aan het College van B&W met een reactie op het besluit van de gemeenteraad om zelfstandig te blijven. De strekking hiervan :
“Uit uw analyse maken wij op dat de optie van splitsing van uw gemeente zeker niet slechter scoort dan de optie van zelfstandigheid”. Deze brief is op 10 november 2015 gestuurd, maar pas op 25 november 2015 werd deze brief aan de raadsleden bekend gemaakt. Waarom pas na 2 weken? Hoezo een transparant bestuur? Reden om dat de burgemeester te vragen.

Het is nu eerst afwachten wat uiteindelijk de gemeenteraad van Landerd zal besluiten.

Fractievoorzitter VVD-Bernheze,  06-53 496069  http://bernheze.vvd.nl/contact