Begroting Bernheze 2016

Tijdens de algemene beschouwingen op de Programmabegroting 2016 van de Gemeente Bernheze leverde onze fractievoorzitter, Jack van der Dussen, onderstaande bijdrage. Onder meer constateerde hij dat de OZB de laatste 5 jaar met maar liefst 20% is verhoogd.

Voorzitter, college, collegae, kijkers, luisteraars en alle aanwezigen op de publieke tribune.

Vandaag wordt ons gevraagd om tot vaststelling over te gaan van de programmabegroting 2016 en voor kennisgeving de meerjarenbegroting 2017-2019 aan te nemen.

Bij de inleiding geeft het college haar visie en prioriteiten weer. Ten aanzien van de visie blijkt duidelijk dat dit college geen visie heeft.

Samenwerken blijft voor het college een speerpunt en het college gaat er vanuit dat ook andere gemeenten in de regio de voordelen zien van intensieve samenwerking.
Samenwerken is een middel om onze doelen als gemeente te bereiken. Zo dragen wij ook bij aan een sterke regio.

Is het niet zo dat de andere gemeenten al veel langer en intensiever samenwerken en dat onze gemeente nauwelijks hieraan toe bijdraagt. Kan het college aangeven waar hij initiatiefnemer is binnen de samenwerkingsverbanden om de samenwerking te versterken?

Maar wij gaan ook nadrukkelijk kijken naar samenwerkingsmogelijkheden met onze inwoners, bedrijven en maatschappelijke instellingen. Via handige allianties wil het college partijen stimuleren tot vernieuwende (financiële) arrangementen.

Dat klinkt wel erg vaag en de VVD-Bernheze is dan ook benieuwd naar de aanpak van het college.

Ten aanzien van de prioriteiten gaat de gemeente weer investeren in 2016 en de VVD fractie kan zich vinden in de door het college aangegeven projecten voor wat betreft de investeringsagenda voor 2016 en verdere jaren, zoals het Stationsplein te Heesch, de Willibrordstraat te Heeswijk-Dinther, herinrichting plein 1969 te Heeswijk-Dinther en de Gouverneursweg te Heeswijk-Dinther. Er wordt een start gemaakt met de multifunctionele accommodatie in Vorstenbosch. Ook zal er een inhaalslag worden gemaakt met het onderhoud van de fietspaden dat al lang over tijd is. Wij willen er wel op wijzen dat de fietspaden zodanig worden ingericht dat ook op deze paden  een effectief strooibeleid in de winter van toepassing kan zijn. Er wordt geïnvesteerd in de vervanging van zoutstrooiers en zorg dat die ook de fietspaden van zout kunnen voorzien.

De VVD wijst erop dat het college en de raad hun beloften na moeten komen.
Fase 4 van de herinrichting centrum Heesch is stopgezet. Dat is niet volgens de gemaakte afspraken. Nu dat de 3e fase in september 2015 is gerealiseerd zou door de raad de investering voor de 4e fase weer beschikbaar worden gesteld. Wie A, B, en C  zegt moet ook D zeggen. De kapitaallasten voor deze investering zijn € 41.500,- structureel.
De VVD dient hiervoor een amendement in.

Ook duurzaamheid staat hoog op de agenda. Door de aanschaf van robotmaaiers op de sportparken wil het college het milieu minder belasten. Geweldig!
vv. Heeswijk wordt in 2016 voorzien, vv. Avesteijn in 2017, Vorstenbosch in 2018 en HVCH is als laatste aan de beurt in 2019!  Bij Prinses Irene in Nistelrode is dat al geregeld.
Ook worden de sportclubs van zonnepanelen voorzien. En weer wordt gefaseerd geïnvesteerd. Eerst krijgen Prinses Irene en vv. Heeswijk in 2016 de panelen. De overige kernen moeten dan weer wachten met HVCH als laatste in 2019.

Als duurzaamheid zo hoog op de agenda staat, dan mag er van de VVD wel een tandje bij.

Het programma Economische zaken is nauwelijks de moeite waard om aandacht aan te schenken.

Wederom 1 A-viertje met allemaal toezeggingen over onderwerpen die wij al lang kennen.

Geen vooruitstrevende initiatieven, geen investeringen. En niet minder regels en lasten voor de ondernemers. Het lijkt er op dat het college hier weer geen beleid en visie heeft.
Regionale samenwerking van AgriFood Capital. Het college wil een actieve bijdrage aan de ontwikkelingen rond AgriFood Capital leveren.

En dan nog een paar paragraafjes over Regionaal bedrijventerrein Heesch-West.

Al 9 jaar geen verhoging van de marktgelden doorgevoerd. In 2016 wordt dat 10 jaar.
Het tarief van € 1.00 per strekkend meter aan de verkoopzijde is ingevoerd in 2006. Namens de centrumondernemers bedankt..

Geen woord over de agrarische sector in de gemeente. Een zeer belangrijke pijler voor de economie en de VVD is zeer teleurgesteld dat over deze sector niets wordt gezegd.

En gaan wij het nog beleven dat er binnenkort duidelijkheid komt over de aanleg van glasvezel voor de gehele gemeente?

Voor Economisch zaken zijn de lasten minder dan 1% van de totale gemeentelijke  lasten???

De VVD fractie maakt zich grote zorgen over de uitvoering van de Sociale Dienst na 2016 nu dat enkele gemeenten zich terugtrekken uit de samenwerkingsovereenkomst met OPTIMISD.

De VTH, vergunningsverlening , toezicht en handhaving is ver onder de maat. Dat is gebleken uit onderzoek door de rekenkamer en zal circa € 500.000,- kosten om dat op orde te brengen. Om te beginnen neemt het college structureel een bedrag op voor 2016 en 2017 van € 75.000,--.  Voor de VVD fractie is dat onvoldoende.
Wij zullen een amendement hiervoor indienen om het niet gehonoreerde beleidsvoornemen van € 150.000,-- alsnog te honoreren.

De huizenmarkt trekt weer aan. Er wordt gebouwd en meer huizen worden verkocht. Hierdoor meer legesopbrengsten en weer kansen voor het grondbedrijf. Er is veel afgeschreven op de grondposities en zodoende kan dat weer hogere winsten opleveren.  Hierdoor kan de reservepositie worden versterkt en kan ook de geblokkeerde reserve weer worden aangevuld.
De VVD fractie hecht hier zeer aan aangezien er in 2011 en 2013 een totaal bedrag van € 9 miljoen is onttrokken.

De VVD fractie heeft vragen gesteld over de Wildhorst. Er is € 360.000,- opgenomen voor erfpacht baten.
Verwacht het college die ook te kunnen innen?  Inmiddels is meer dan € 230.000,- uitgegeven aan extern juridisch advies. Verwacht het college dat er nog meer geld nodig zal zijn voor de externe jurist?
Een dossier dat al vanaf 2008 loopt en inmiddels de aandacht van de VVD fractie heeft.

Bij de algemene beschouwingen van 2015 vroeg de VVD fractie om eens te kijken naar de kwaliteit van de juridische onderbouwing van adviezen. Nog steeds wordt onze gemeente regelmatig teruggefloten door de Raad van State.

Tot slot Voorzitter

De ontwikkeling woonlasten en lokale lastendruk.

Vanaf 2012 t/m 2015 is de OZB met maar liefst 17% gestegen en nu stijgt de OZB weer met 3%. Dat is 20% in 5 jaar tijd.
Hoeveel burgers zullen in deze periode een dergelijke loonstijging hebben meegemaakt?

De VVD fractie wil dat de OZB verlaagd wordt naar het huidige inflatieniveau zodat ook de gemeente meewerkt aan de koopkrachtverbetering van zowel burgers als ondernemers.

De VVD fractie is er voorstander van om de totale lokale lasten voor woningen (eigenaar/gebruiker) en voor niet-woningen (eigenaar/gebruiker) gefaseerd gelijk te trekken. Voor 2016 is de prognose dat het verschil tussen woningen en niet-woningen voor eigenaar/gebruiker, ondanks een correctie voor de rioolheffing, gemiddeld nog steeds € 1.347,- per jaar is.

De VVD fractie is echter zeer content dat de afvalstoffenheffing met 0.75% zal worden aangepast en de rioolheffing niet zal worden verhoogd.

Tot zover voorzitter.

Fractievoorzitter VVD-Bernheze