Rioolheffing

Tijdens de vergadering van 5 oktober 2015 heeft de raad in meerderheid besloten om vanaf 1 januari 2016 de rioolheffing te baseren op een eenheidstarief met als grondslag de huidige WOZ-waarde van uw burgerwoning of bedrijfswoning.

Dit houdt in dat de totale kosten voor stedelijk water (hemelwater en grondwater) binnen de gemeente meer evenredig en dus eerlijker verdeeld gaan worden.

Wat heeft dat voor consequenties voor een ieder?

Voor burgerwoningen zal dit een verhoging met 12% zijn ten opzichte van 2015 en voor bedrijfswoningen een verlaging met 37,5%.

Hoge percentages, zoals de minderheid van de raad u zal vertellen, maar voor burgerwoningen betekent dit concreet een verhoging met tussen de € 10,08 en € 63,00 per jaar, afhankelijk van de WOZ-waarde van uw woning. Bij een WOZ-waarde van € 325.000 een verhoging van € 20,48 per jaar, of wel € 1,70 per maand. Daar staat tegenover dat de jaarlijkse tariefstijging van 6% (€ 8,86 per jaar) komt te vervallen.

Al 6 jaar lang is het verschil in heffing tussen burgerwoningen en bedrijfswoningen in euro’s toegenomen en de VVD-Bernheze heeft zich daar steeds tegen verzet. Men kan niet verlangen dat ondernemers in Bernheze een steeds groter deel van de gemeentelijke lasten moeten ophoesten.

In ons verkiezingsprogramma is dat een duidelijk streven en wij zijn dan ook tevreden dat wij dit, met medewerking van een meerderheid in de gemeenteraad, hebben kunnen realiseren.

Fractievoorzitter VVD-Bernheze