Goochelen met parkeernormen

De meesten van ons vinden het prettig dat we onze auto(’s) dicht bij ons huis en de winkels in het centrum kunnen parkeren en, andersom, dat we in onze straat niet teveel last hebben van auto’s, die daar helemaal niet thuishoren. Als het aan ons college ligt, komt daar binnenkort een einde aan. Ze gaan goochelen met de parkeernormen.

De VVD vindt een van de grote pluspunten van Bernheze dat je er gratis en (bijna) overal makkelijk kunt parkeren. Onze middenstand trekt daardoor veel klanten vanuit gemeenten, waar weinig (gratis) parkeergelegenheid is. Maar het college vindt de tot nu toe gehanteerde parkeernormen verouderd en wil het gemotoriseerd verkeer in onze kernen ontmoedigen. De VVD vindt de normen inderdaad verouderd, maar eerder te laag dan te hoog, want het aantal auto’s blijft groeien. Bovendien worden steeds meer parkeerplekken gereserveerd voor elektrische auto’s en invaliden.

Allerlei kreten als duurzaamheid, vergroening, afwatering en gezondheid worden in de strijd gegooid, maar uiteindelijk gaat het maar om één ding: meer bouwplannen mogelijk maken.

Een mooi voorbeeld zijn de bouwplannen voor D’n Berg in Heesch. Volgens de huidige normen kan dit niet gerealiseerd worden zonder parkeergarage. Maar dat is duur. Dus moet er gegoocheld worden. Niet alleen via verlaging van de parkeernorm, maar ook door 14 parkeerplaatsen bij andere mensen voor de deur te plannen en 22 parkeerplaatsen, die maar elders in de buurt gevonden moeten worden. En dan komt de BOA verkeersboetes uitdelen, als je half op de stoep parkeert.

Reageren:info@vvdbernheze.nl

Paul Kremers,