Steeds meer grote
webwinkels, waaronder H&M en Wehkamp, laten hun klanten voortaan betalen voor
het retourneren van bestellingen. Voor het stimuleren van bewust koopgedrag is
dit een goede ontwikkeling. En minder van die snelle witte busjes, die het
liefst midden op straat stoppen, is ook al winst.
Webwinkels – met name
die voor kleding – hangen ook steeds vaker grote, felgekleurde labels aan hun artikelen,
zodat je niet meer zo makkelijk die galajurk één avond draagt en vervolgens
terugstuurt, al dan niet met zweetlucht en vlekken.
Lokale webwinkels
kunnen beter gaan concurreren met landelijke spelers doordat de voorwaarden
meer gelijk worden getrokken en retourneren niet meer gratis is. Hierdoor kan
bijvoorbeeld een vriend of buurvrouw zijn/haar hobby-webwinkel verder
uitbouwen.
In de komende maanden
staan Moederdag en Vaderdag weer voor de deur. Velen speuren dan het internet
af op zoek naar een cadeau. Door de stijgende kosten voor verzending en
retournering ontstaan er ook mogelijkheden voor de lokale markt.
Misschien moeten we
eens vaker kijken naar wat de winkels in ons dorp of onze gemeente te bieden
hebben. En mochten die grote webwinkels dan toch iets goedkoper blijken, denk
dan eens aan het belang van de lokale detailhandel voor de leefbaarheid van je
dorp. Zij zorgen niet alleen voor werkgelegenheid, maar ook voor sponsoring van
je sportclub en dragen bij aan het onderhoud van de voorzieningen in het dorp.
De VVD Bernheze maakt
zich sterk voor het lokale bedrijfsleven. Dus “Wees Loyaal, Koop Lokaal”. Zo dragen
we bij aan een aantrekkelijk Bernheze.
Reageren:info@vvdbernheze.nl
Remco van Lokven,
Lid Steunfractie