Beschermd wonen in de wijk

Eerder deze maand werd in de Raad gesproken over de “Centrumregeling Wet Maatschappelijke Ondersteuning” Een van de zaken die daarin geregeld worden is de opvang van psychisch kwetsbare inwoners. Het is de bedoeling om deze mensen voortaan beschermd te laten wonen in de wijk en niet meer in een instelling. In de wijk krijgen ze dan ambulante begeleiding.

Het beleidsvoornemen maakt dat wij als VVD Bernheze grote zorgen hebben over de uitvoerbaarheid van de regeling en nog meer over de overlast die deze onze inwoners gaat bezorgen. Want hoe zorgt de gemeente dat overlast snel en doortastend wordt aangepakt? Nu al moeten onze inwoners in geval van overlast gevende buurtbewoners vaak lang wachten voordat er wordt ingegrepen. Dat zal er niet op vooruitgaan als we mensen met zware psychische problemen in de wijk krijgen.

Ook hebben deze mensen ondersteuning nodig en we weten allemaal dat er in alle takken van de zorg ernstige personeelstekorten zijn. Die zijn niet van vandaag op morgen opgelost en dus is het maar de vraag of de mensen voldoende ondersteuning kunnen krijgen.

Aangezien dit een landelijk verhaal is en wij als gemeente hier dus wel in mee moeten, hebben wij gevraagd om aan het raadsbesluit toe te voegen dat de regeling niet pas in 2027 wordt geëvalueerd maar al in 2025. Zodat we op tijd kunnen bijsturen als mensen echt ernstige overlast ervaren door deze regeling.

Nu al overlast van medebewoners in uw wijk? Laat het ons weten via info@vvdbernheze.nl

Arianne van de Gein

Commissie Maatschappelijke Zaken