Waarom heb je niet gestemd?

Het stof van de verkiezingen is neergedaald. De kiezer heeft gesproken, de uitslagen zijn bekend. De opkomst was historisch laag. Slechts 50,3% van de kiezers heeft de moeite genomen om te stemmen. Dat betekent dus ook dat de helft van het aantal stemgerechtigde inwoners, zo’n 12.000 mensen, niet heeft gestemd. En toch gaat de gemeenteraad over wat er in je “achtertuin” gebeurt, met je dorp, je straat en je sportclub. De vraag is dus “waarom heb je niet gestemd”?

Deze week treedt de nieuwe gemeenteraad aan. 23 mensen die het beste voor hebben met Bernheze en er veel tijd in steken om van Bernheze een nog mooiere plek te maken. Het aantal vrouwen lijkt uit te komen op 7; meer dan een verdubbeling ten opzichte van de afgelopen raadsperiode, maar nog altijd best weinig, 30%. Terwijl zo’n 50% van de bevolking vrouw is. Maar niet alleen vrouwen zijn ondervertegenwoordigd; dit geldt ook voor jongeren. We hebben, volgens mij, 1 raadslid onder de 30. Er is dus nog wel werk aan de winkel.

Er wordt ontzettend veel moeite gedaan om mensen bij de politiek te betrekken. Maar kennelijk niet op de juiste manier. Daarom is de VVD Bernheze ontzettend benieuwd naar je reden om niet te gaan stemmen. Daarbij zou het fijn zijn te horen wat jou zover had kunnen brengen om toch te gaan stemmen. Ben je überhaupt geïnteresseerd in (gemeentelijke) politiek? Wat kunnen wij doen om dit voor elkaar te krijgen?

Laat het ons weten op info@vvdbernheze.nl

Marijke van Gestel,