Op 4 november stond de raadsvergadering in het teken van de gemeentelijke begroting 2022-2025. Een financieel sluitende begroting werd ons gepresenteerd. Wij stellen echter wel vast dat het bij veel onderwerpen nog aan concrete, meetbare doelstellingen ontbreekt. Dat maakt het niet eenvoudig om onze controlerende taak uit te voeren.

Ook zijn er nog diverse onderwerpen die onze aandacht verdienen, zoals onder andere de dienstverlening. Nog steeds krijgt de VVD-Bernheze klachten van inwoners over aanvragen om te bouwen, die veel te lang op de plank blijven liggen. Volgens de wethouder zijn vele aanvragen vergund, maar waar is het resultaat?

Ook de dienstverlening naar de MKB ondernemers verdient geen schoonheidsprijs. Bij de rapportage MKB vriendelijkste gemeente staan de gemeente op plek 59 van 61 Brabantse gemeenten. Dat moet toch veel beter kunnen? De VVD-Bernheze heeft hierover vragen aan het college gesteld.

Het goede nieuws is dat de tariefaanpassing van de OZB met extra 2% voor 2022 geschrapt gaat worden. Het college had namelijk in de begroting rekening gehouden met een tariefaanpassing van +1,3% voor inflatie en +2% voor andere voornemens. Aangezien onze inwoners al worden geconfronteerd met een extra lastenverzwaring als gevolg van exorbitant stijgende energie- en brandstofprijzen, was er alle reden om de lastendruk voor onze inwoners en ondernemers te beperken.

Via een amendement mede ingediend door de VVD-Bernheze is dat tot stand gekomen. Daar zijn wij zeer tevreden over.

O ja, door een aangenomen motie kunt u binnenkort een JA-Sticker voor op uw brievenbus verwachten.

Reageren? Graag via info@vvdbernheze.nl