Samen veilig(er)

De coronamaatregelen zijn afgeschaald, we mogen naar kantoor en we gaan lekker weer op pad. In de coronaperiode heeft het dievengilde “vakantie” gehouden, maar nu zijn ook zij weer aan het “werk”. Nu de dagen korter worden en het dus eerder donker is, grijpen ze “traditioneel” hun kans. Helaas waren ze ook bij ons in de wijk actief. Diverse inbraken in huizen. Een inbraak in je huis heeft, weet ik uit persoonlijke ervaring, echt enorm veel impact op je gevoel van veiligheid.

Het is belangrijk dat je je veilig voelt in je eigen buurt en huis. Zonder veiligheid geen vrijheid. De VVD wil dat iedereen in Bernheze veilig kan wonen. Dat Bernheze niet alleen veilig is, maar iedereen zich ook veilig voelt.

Nog niet zolang geleden heeft de gemeente een nepberg drugsafval neergelegd om te kijken in hoeverre wij verdachte situaties melden. De VVD-Bernheze is niet direct voorstander van dergelijke acties, maar het is een goede test. Gelukkig waren er wel inwoners die melding deden bij politie. Maar helaas blijkt keer op keer dat de overgrote meerderheid verdachte zaken wel ziet, bespreekt met de buren, maar niet meldt. Omdat het niet gemeld wordt, wordt het niet geregistreerd. En als het niet wordt vastgelegd, dan bestaat het niet. En als het niet bestaat, hoeft er dus niets te gebeuren.

Maar veiligheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. We moeten samen zorgen voor een veilige leefomgeving. Zorgen voor veiligheid voor elkaar. Dus daarom: meld verdachte personen of situaties!

Samen kunnen we zorgen voor een veilig(er) Bernheze!

Reageren: info@vvdbernheze.nl

Marijke van Gestel,