Evaluatie Grote Grazers

Onlangs werden de vier gemeenteraden door het Bestuurlijk Regie Team (BRT) geïnformeerd over de evaluatie van de grote grazers in de Maashorst. Een evaluatie die door een “onafhankelijke” partij, Arcadis, was uitgevoerd.
Uit de evaluatie is gebleken dat de ecologische doelen bereikt zijn ….. maar die zijn niet te meten!

Bij de inleiding door de voorzitter van het BRT werd ons medegedeeld dat de adviesraad volledig was meegenomen en geïnformeerd in het evaluatieproces. En dat er daardoor draagvlak is voor de uitslag.
Dat bleek echter niet uit het achttal ingekomen brieven van belangengroepen over de evaluatie. Er was nauwelijks overleg geweest met de adviesraad, waar zij deel vanuit maken, en er wordt meer over de gebruikers dan met de gebruikers gesproken.
De voorzitter werd gevraagd naar de ingekomen brieven. Het antwoord was dat deze brieven niet aan het BRT gericht waren, terwijl deze wel waren toegevoegd bij alle stukken.

De VVD-Bernheze heeft nog veel vragen omtrent de grote grazers en de Maashorst. Gemeente Oss trekt zich terug uit de samenwerking en wil de grote grazers niet op haar grondgebied. Als het project met loslopende wisenten en taurossen zo’n succes is, dan geldt dat toch zeker niet op het Osse gedeelte!

De VVD-Bernheze ziet ten behoeve van de veiligheid van de recreanten liever meer hekken en rasters, zodat zij de grote grazers wel kunnen zien maar niet per ongeluk kunnen tegenkomen. Wij willen een natuurpark waar men kan recreëren maar geen dierentuin.

Reageren: info@vvdbernheze.nl