Samen veilig!

Dat we nu we weer met z’n allen door corona gedwongen gezellig thuis zitten, levert toch nog een voordeel op: er zijn minder inbraken in huizen. Goed nieuws dus, maar helaas niet helemaal. Het dievengilde heeft het vizier verlegd naar garages en tuinhuisjes. Daar is het aantal inbraken enorm toegenomen.

Onlangs heeft de gemeente een onderzoek laten doen naar de veiligheid en leefbaarheid. Daaruit bleek dat er veel inbraken zijn en dat er vaak “verdachte” personen of zaken worden opgemerkt. Ook werd geconstateerd dat er na een inbraak extra maatregelen genomen worden en dat e.e.a. wel wordt besproken met de buren. Uit het onderzoek bleek helaas ook dat 50% van de slachtoffers geen melding doet bij gemeente of politie. De redenen die hiervoor worden gegeven lopen uiteen van “het haalt toch niets uit” tot “ik vind het niet nodig”.

En als het niet gemeld wordt, is het er niet. Alleen als het wordt gemeld, wordt het geregistreerd. En alleen dan kan, aan de hand van het aantal meldingen/aangiften, concreet actie worden ondernomen. Actie variërend betere verlichting tot extra inzet van politie. Daarom roep ik iedereen op om alle verdachte personen en/of situaties te melden.

Net als met het corona-virus moeten we dit ook samendoen. In onze samenleving zijn we van elkaar afhankelijk. De VVD-Bernheze belooft dat wij de veiligheid in onze gemeente steeds onder de aandacht van het college zullen brengen.

Samen kunnen we zorgen voor een fijne leefomgeving!

Blijf veilig en gezond!

Marijke van Gestel