Buitengebied Bernheze

Onlangs is het onderzoek “Buitengebied Bernheze” verschenen. Hierin werd de bewoners gevraagd naar hun waardering van het wonen in het buitengebied. Het wonen is er fijn, maar de veiligheid laat te wensen over.

De VVD-Bernheze wil graag enkele conclusies met u delen.

·         Ruim 1 op de 3 respondenten (36%) is het slachtoffer geworden van een misdrijf, waarvan 29% in de eigen buurt.
·         30% voelt zich (soms) onveilig.
·         Bijna de helft van de respondenten merkt iets van illegale of verdachte activiteiten.
·         Het doen van aangifte blijkt zeer beperkt; respondenten vinden dat het niet nodig is of denken dat het toch niets uithaalt.

Dit zijn cijfers waar we natuurlijk niet tevreden over kunnen zijn. De VVD-Bernheze roept het college dan ook op om actie te ondernemen.

Van straatlantaarns hebben we nog nooit gehoord in het buitengebied. De vele landweggetjes zorgen voor een snelle “vluchtweg” en de afstand tussen slaapkamer en schuur is vaak te groot om iets op te merken. Ook het “bedrijfsbusje” dat nog laat en langzaam door de straat rijdt, valt in deze contreien minder op.

Uiteraard is het niet enkel kommer en kwel in het buitengebied. Het onderzoek geeft ook positieve punten weer, die ik als buitengebied bewoner zeker herken. Want van een 8,4 voor wonen en werkplezier mag natuurlijk ook wat gezegd worden. De sfeer, de rust en de leefbaarheid scoren ook een ruime voldoende, al vindt 25% van de respondenten dat dit wel achteruit gaat.

Misschien heeft u tips voor verbetering van de veiligheid en leefbaarheid in het buitengebied van onze gemeente.

Reageer dan: info@vvdbernheze.nl

Mark van de Ven