Voorzichtig!

“Voorzichtig”! Dat was de boodschap die ik meekreeg, toen ik aan dit stukje begon. Zoals u in het Brabants Dagblad, op Facebook of op onze eigen site heeft kunnen lezen, is ons vorige stukje door De Mooi Bernheze Krant geweigerd.

In dit stukje vertelde commissielid, Marijke van Gestel, hoe zei werd overbluft tijdens haar eerste bijdrage in de Commissie Bestuur & Strategie. Marijke was boos en teleurgesteld, maar vooral in zichzelf. Politiek is een vak en soms ook een spel dat je handig moet spelen. Al doende leert men.

De redactie van DMBK vond het stukje te kritisch of niet gezellig genoeg en besloot het niet te plaatsen. Een nieuwe teleurstelling voor Marijke.

De VVD-fractie begrijpt dat DMBK geen platform wil zijn voor moddergooien tussen partijen of van partijen naar het college. Maar dat zelfs de zweem van kritiek op een lid van het college al aanleiding is voor “censuur”, vindt de VVD-fractie overdreven voorzichtig en moralistisch. Er is immers een breed speelveld tussen moddergooien en fluwelen handschoentjes.

Het is de taak van de partijen in de raad om het college en kritisch te volgen en dat doen de partijen ook, de oppositie misschien wat nadrukkelijker dan de coalitie. En ons college kan wel tegen een stootje.

Wij roepen dus DMBK op om de eigen regeltjes minder rigide te hanteren en meer ruimte te laten voor licht “vuurwerk”. De lezers zullen dat zeker leuker vinden dan alleen maar gezellige verhaaltjes.

En nu maar hopen dat dit stukje geplaatst wordt …….

Arianne van de Gein,

Commissie Maatschappelijke Zaken