Trots op onze premier

Als lokale VVD hebben wij niet zelden last van wat er landelijk of op provinciaal niveau speelt rond onze partij. Een integriteits-kwestie, een verkiezingsbelofte die niet waargemaakt wordt, pijnlijke bezuinigingen of een slecht vallende beleidskeuze.

Partijen die zelden of nooit bestuurlijke verantwoordelijkheid dragen, hebben daar aanmerkelijk minder last van. Die kunnen eenvoudig allerlei populaire dingen roepen om punten te scoren bij de kiezers. Ze hoeven het immers toch niet waar te maken.

In deze corona-tijd is er op dit vlak veel veranderd. We zien een VVD-premier die optreedt als een echte leider, empathie toont en goed communiceert. Premier Rutte oogst dan ook van heel veel kanten lof voor zijn optreden. En als lokale VVD zijn wij daar hartstikke trots op. Al doet Rutte het natuurlijk niet allemaal alleen.

Ook zijn er afgunstige lieden en geboren negatievelingen, die toch van alles aan te merken hebben op de premier en het kabinet. Partijen die eerst schreeuwden om een strenge lockdown, schreeuwen nu om algehele opening, spreken schande over het tekort aan mondkapjes en testmateriaal, wijzen op eerder bezuinigingen in de zorg. Alsof het echt verstandig is om 3000 IC-bedden in stand te houden als een normale bezetting rond de 800 ligt.

Maar goed, dit soort dingen kun je verwachten in een land met 17 miljoen virologen.

Ook in de komende periode zullen er door het kabinet keuzes gemaakt moeten worden die niet de populariteitsprijs zullen winnen of zelfs verkeerd uitpakken. Dat is helaas onvermijdelijk met zo’n onbekende vijand.

Reageren: info@vvdbernheze.nl

Paul Kremers