Ondernemen in Coronatijd

Bij aanvang van het 1e kwartaal 2020 had de gemiddelde ondernemer nooit gedacht een beroep te moeten doen op financiële tegemoetkomingen. Ik werk zelf al een werkleven lang als zelfstandige. Zelfvoorzienend willen zijn is ook een belangrijke drijfveer, naast de liefde voor het vak. Samen met mijn echtgenoot hebben wij onze werkzaamheden in onze autorijschool ook moeten staken. Gezondheid voorop.

De situatie waar we nu in terecht zijn gekomen vraagt om helder en doeltreffend beleid. Ondernemend Nederland wordt niet vergeten was al snel de boodschap. De strenge maatregelen afgekondigd door onze minister president lijken juist maar wel pittig. Ook niet bepaald een makkelijke taak voor de overheid. Ga er maar aan staan! Een economische puzzel van enorme omvang. De in 1000 stukjes liggende Eifeltoren thuis wordt zo een lachertje.

Zowel landelijk als per gemeente worden steunmaatregelen uitgewerkt en zo nodig uitgebreid, wanneer blijkt dat bv. een branche buiten de boot gaat vallen. Voorwaarden die in eerste instantie gesteld zijn moeten soms weer worden aangepast. Een voorbeeld daarvan is dat een zakelijk adres voor bepaalde bedrijven ook gelijk mag zijn aan het huis adres.

Mijn verlangen om financieel onafhankelijk te zijn wordt door elkaar geschud.

We zullen allemaal nog geduld moeten hebben en ondertussen zijn onderwerpen als ’eigen verantwoordelijkheid’ en ’omgaan met strikte maatregelen’ – o.a. in winkels en bedrijven waar wel gewerkt kan worden –  actuele zaken waar we vooral nu mee te maken hebben.

Ik hoop dat ook bij u het vertrouwen het wint van de onzekerheid.

Tot die tijd een goede gezondheid gewenst.

Reageren: info@vvdbernheze.nl

Nicole Neijts