Helpende handen

Wist u dat onze ouderenzorg, zoals deze nu georganiseerd is in Nederland, op de lange termijn onhoudbaar is. Ten opzichte van 2015 zal alleen al het aantal mensen met dementie zijn verdubbeld. Men voorspelt dat er dan ruim 330.000 mensen zullen zijn met dementie.

Het aantal ouderen zal tot 2040 enorm stijgen tot bijna 26% van de bevolking. Wij willen dat deze mensen het goed hebben; zij hebben er tenslotte mede voor gezorgd dat wij nu in welvaart kunnen leven. We moeten ons echter wel realiseren dat, om alle zorg (inclusief ouderenzorg) straks nog te kunnen leveren, 1 op de 4 mensen uit de beroepsbevolking in de zorg moet werken. Dat is nu ongeveer 1 op de 7 en we hebben al een enorm tekort. Op een gegeven moment is dat ook niet meer met geld op te lossen.

Wat we wél kunnen doen voor onze ouderen is allemaal een handje helpen. Onze verzorgingshuizen kunnen altijd goede vrijwilligers gebruiken. Voor allerlel diensten, zoals een rondje lopen met een bewoner van de afdeling voor mensen met dementie. Maar misschien weet u zelf iets, waarvan u denkt; dat zou leuk zijn om te doen met deze mensen.

Of misschien is er wel iemand bij u in de wijk, bij wie alles niet meer zo makkelijk gaat. Ook iets simpels als een boodschap meenemen, als u toch al zelf naar de winkel gaat, kan een ander enorm helpen. Wie weet bezorgt u zo een oudere inwoner wel een hele fijne dag.

Reageren: info@vvdbernheze.nl

Arianne van de Gein