Bescheidenheid past Bernheze

Het is fijn wonen in Bernheze. Persoonlijk ervaar ik dat vooral in de kern Heesch. Succes kent vele vaders, maar het gemeentebestuur verdient hiervoor zeker credits. Tegelijkertijd past bescheidenheid, want (zeker) in een kleine gemeente is lang niet alles maakbaar.

Iedereen herinnert zich nog het debacle rond het AZC. Vol bravoure kondigden B&W aan dat ze 500 asielzoekers in containers in een weiland zouden plaatsen. Ze hadden buiten de bevolking gerekend. Massale protesten volgden. De VVD-Bernheze was vanaf het begin tegen en de andere partijen volgden schoorvoetend. Het college gaf niet op, maar uiteindelijk zag het COA ervan af.

Met de windmolens op bedrijventerrein Heesch West dreigt nu hetzelfde te gebeuren. Dappere plannen en massaal verzet. Er zullen nog maar weinig partijen voorstander van plaatsing zijn na een bezoek aan een soortgelijk park in de Hoekse Waard. De VVD-Bernheze in ieder geval niet.

Zonder de windmolens komt ook de ambitie om in 2030 energie-neutraal te zijn in het gedrang. Een ambitie die de VVD-Bernheze vanaf het begin overigens al irreëel vond.

En zo liggen er nog meer ambities. Bernheze denkt de woningmarkt vlot te trekken met een starterslening. Bernheze overweegt een algeheel vuurwerkverbod, terwijl het bestaande verbod niet eens gehandhaafd kan worden. Bernheze bindt de strijd aan met criminaliteit en ondermijning, maar weet niet zo goed wie hier allemaal wonen.

Ambities zijn mooi, maar bescheidenheid siert de mens én de gemeente.

Overigens zijn wij van mening dat de grote grazers moeten verdwijnen uit de Maashorst.

Reageren: info@vvdbernheze.nl

Paul Kremers