Tolerantie

Afgelopen week stond in het teken van tolerantie, want over tolerantie is de laatste tijd veel te doen. Soms lijkt het alsof we ten opzichte van alles en iedereen tolerant moeten zijn. Maar is dat ook zo? Wanneer mag je zeggen: “NEE, dit accepteren wij niet en hier stopt onze tolerantie”. Voor mij als liberaal geldt: tolereren stopt waar de vrijheid van een ander ingeperkt wordt.

De laatste tijd lijkt het alsof onze tolerantie geen grenzen meer kent. Krakers mogen gewoon een bedrijfspand, dat in gebruik is, kraken. En als de eigenaar dan ingrijpt is hij strafbaar. Hij moet gewoon netjes aangifte doen en op het Openbare Ministerie (OM) wachten. De Formule I in Zandvoort is al meermalen voor de rechter geweest, met steeds weer nieuwe bezwaren tegen het doorgaan van dit evenement.

Al opsommend kan ik u zeggen dat ik het punt bereikt heb waarop ik zeg: “NEE, dit is niet meer te tolereren”. Hoe kan het dat in een democratie een minderheid bepaalt wat er gebeurt? Denk bijvoorbeeld aan de al jaren voortslepende zwarte pieten discussie. Een kleine minderheid heeft kennelijk serieus moeite met zwarte piet. Maar als dat zo is, vier dan gewoon geen Sinterklaas. Net zoals kerstmis vieren ook geen verplichting is.

Zullen we vanaf nu ook eens tolerant zijn ten opzichte van de mening van een meerderheid? Ook al betekent dat dat je vanuit democratisch oogpunt soms je zin niet zult krijgen?

Reageren: info@vvdbernheze.nl

Arianne van de Gein