Programmabegroting 2020

Voorzitter, college, collegae, kijkers, luisteraars en aanwezigen op de publieke tribune. Vandaag is het moment om onze reactie op de programmabegroting 2020 te geven.

Programmabegroting 2020

In de aanbiedingsbrief aan de gemeenteraad van Bernheze geeft het college aan dat het niet alleen inzet om de goede dingen goed te doen, maar vooral ook in concreet zichtbaar en kenbaar maken van de resultaten. Op een eigentijdse, sociale en duurzame manier, met oog voor iedereen.

Allereerst de complimenten aan de organisatie voor een goed leesbare begroting met een inhoudelijk overzicht “Begroting in één oogopslag”.

Het gaat heel goed met onze gemeente. Onze reserves puilen uit. Nog nooit zijn de reserves in onze gemeente zo hoog gestegen! Het is dan ook niet moeilijk om een financieel degelijke en evenwichtige begroting te presenteren. Daar is de VVD-Bernheze dan ook zeer tevreden over.

Maar gaat het dan ook wel goed met alle inwoners, die steeds hebben moeten inleveren. Wederom wordt de OZB verhoogd, voor 2020 met 1,4%. En vanwege het succesvol scheiden van afval worden de inwoners het slachtoffer van dat beleid. De afvalstoffenheffing wordt met maar liefst 19,7% verhoogd voor de gebruikers van woningen.

Dankzij de zeer goede financiële positie van de gemeente is het nu tijd om de inwoners tegemoet te komen en de lokale lasten niet te verhogen. Ook wij moeten bijdragen aan een koopkrachtverbetering van onze inwoners. Wij zullen hierover een motie indienen.

Wat echter niet goed ging was de dienstverlening aan onze inwoners. Dit vanwege de personeelsmobiliteit. In 2018 was er een uitstroom van 10.5%. En onze gemeente was de enige gemeente met meer uitstroom dan instroom. Dus veel vacatures, waarvan de inwoners de dupe werden met gevolgen in het Sociaal Domein en Ruimtelijke Ordening. Gelukkig lijkt het tij te keren en zijn veel vacatures gevuld.

Bestuur en Ondersteuning:

In het kader van communicatie en participatie geeft u aan dat u weloverwogen en structureel gaat samenwerken met onze inwoners, bedrijven en maatschappelijke partners. Wij ondersteunen dat. Ondanks de vele goede voornemens is daar echter de afgelopen periode nog niet veel van terecht gekomen. Wij zullen dit nauwgezet blijven volgen

Ten aanzien van de aangenomen motie Global Goals in mei 2019 is ons toegezegd dat er in januari 2020 aan de Commissie Bestuur & Strategie een Notitie Ter Informatie ter bespreking wordt aangeboden. Wij hechten daar veel waarde aan.

Verkeer, Vervoer en Waterstaat:

De door het college voorgestelde investeringen kan de VVD-Bernheze volledig onderschrijven. Wel willen wij er op wijzen dat de bereikbaarheid binnen en tussen de kernen moet worden verbeterd.

Economie:

De VVD-Bernheze onderschrijft de doelstellingen vastgelegd in de economische beleidsnota 2016-2020. Met focus op AgriFood Capital en recreatie en toerisme.
Ook met de nota Visie recreatie en toerisme Bernheze 2018-2022 hebben wij ingestemd en de fractie kijkt uit naar de resultaten

Wij zijn zeer benieuwd hoe de ontwikkeling van Heesch-West zich vorm gaat geven. Er zijn veel bezwaren (1300) over o.a. windmolens, milieucategorie 5.1 en de verkeersafwikkeling vanuit het bedrijventerrein. Ook de commissie MER heeft zich uitgesproken en de GR een flinke tik in het gezicht gegeven. Graag een reactie van het college hierover?

Sport, Cultuur en Recreatie:

De VVD-Bernheze is het eens met de stelling dat sport, cultuur en recreatie bijdragen aan het welzijn van onze inwoners. Er is echter meer nodig dan alleen investeren in sportaccommodaties in alle kernen. Wij zijn zeer benieuwd naar de ontwikkeling van het tennispark in Loosbroek en wij hopen dat er dit jaar nog een oplossing voor Sport In Loosbroek en de direct omwonenden wordt gerealiseerd.

En dan enkele hoofdpijndossiers, zoals:

De Nieuwe Instelling.

Inmiddels is hier al € 198.000 aan extern advies uitgegeven, gevolgd door een verdere € 55.000 die noodzakelijk bleken te zijn. In de tweede bestuursrapportage gaat de gemeente de Pas nog voor € 51.000 compenseren voor extra gasverbruik vanwege een slecht werkende WKO installatie en heeft zij ook nog eens € 10.000 uitgegeven voor een onderzoek daarnaar. Het lijkt een bodemloze put te zijn.

Toekomstplan De Wildhorst en omgeving.

Voordat wij praten over de toekomst wil de VVD-Bernheze eerst een financieel overzicht van de huidige stand van zaken met betrekking tot de totale misgelopen erfpacht en externe juridische kosten. Door de starheid van het college heeft dit de gemeente al heel veel gemeenschapsgeld gekost. Houdt het college er nu rekening mee dat de onbetaalde erfpacht niet geïnd gaat worden? En heeft dat consequenties voor de begroting? Kort geleden is de zaak weer voor de rechtbank geweest. Het ziet er naar uit dat er voorlopig aan deze impasse geen einde komt. Zou dat de activiteiten over de toekomst van de Wildhorst ernstig kunnen vertragen? Graag een reactie van het college.

Natuurgebied de Maashorst.

Ook dit lijkt een bodemloze put te worden. Naast de jaarlijkse bijdrage van € 70.250 wordt nu nog eens extra € 190.000 structureel opgenomen zonder enige financiële onderbouwing, ondanks de vele beloftes die regelmatig gedaan zijn. Ons wordt wel een jaarplan gepresenteerd, maar ook daar is niets specifieks uit af te leiden. Waar blijft het bedrijfsplan Maashorst met doelstellingen en begroting?

De VVD-Bernheze keert zich tegen de begroting voor de Maashorst, net als de gemeente Oss die al te kennen heeft gegeven minder bij te gaan dragen.

Wij zijn bereid de begroting alléén voor 2020 te steunen als ons wordt medegedeeld waar het gemeenschapsgeld aan wordt uitgegeven zonder loze kreten.

Sociaal Domein

De VVD-Bernheze fractie ondersteunt de doelstellingen, zoals die zijn opgenomen in de begroting. Wel vragen wij ons af waarom er nog steeds overschotten zijn, die worden toegevoegd aan de bestaande reserve, terwijl andere gemeenten schreeuwen om extra geld van het Rijk (700 miljoen). Wij hebben de indruk dat ons college te behoudend is met het bieden van ondersteuning aan onze inwoners, zoals WMO en Jeugdzorg. Recentelijk hebben wij nog van een ouderenadviseur gehoord dat er binnen de WMO bezuinigd moet worden. Dat is onbegrijpelijk. Graag een reactie van het college.

Volksgezondheid en milieu

Wij maken ons zorgen over de recente uitspraak van de GGD over de risico’s, die ontstaan bij de bouw van windmolens, biomassacentrales en verduurzaming van huizen en gebouwen. Graag een reactie van het college.

En dan de impact van de PAS en PFAS op de bouw van woningen en de ontwikkeling van de landbouw. Welke risico’s zijn er voor onze gemeente?

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing.

Voor de VVD-Bernheze staat alles in het teken van de woningbouw. Bouwen, bouwen, bouwen. Betaalbare sociale huur- en koopwoningen, ook voor starters en de kleine huishoudens.

Wij staan voor een grote uitdaging met betrekking tot de invoering van de Omgevingswet per 1-1-2021 en de transitie van het buitengebied. Dit wordt door de organisatie voortvarend opgepakt en wij zijn daar zeer tevreden over.

En dan nog een opmerking, voorzitter, over de ontwikkeling van de woonlasten en de lokale lastendruk. Voor de VVD-Bernheze fractie is het niet acceptabel dat de gemeentelijke lasten voor de gebruiker (huurder) van een woning stijgen met 19,68% in 2020. Dit wordt veroorzaakt door een verhoging van het afvalstoffentarief, zoals ik al eerder heb gememoreerd. Wij zullen hier een motie voor indienen.

Nu het college besloten heeft om de ICT in eigen beheer te realiseren, wachten wij met spanning af hoe dit doel bereikt gaat worden. Wij zullen dat zeer kritisch volgen.

Samenvattend: wij zijn in grote lijnen tevreden tot zeer tevreden over de programmabegroting - met uitzondering van de structurele bijdrage aan de Maashorst; wij zullen hier een motie voor indienen. Wij herkennen hier veel van onze eigen programmapunten in. Maar wij roepen het college op in deze tijden van meer financiële ruimte, de lasten van onze burgers in geringere mate te verhogen en zo een bijdrage te leveren aan koopkrachtverbetering voor iedereen.

Tot zover voorzitter.

Jack van der Dussen, Fractievoorzitter VVD-Bernheze, 31 oktober 2019