Beleid voor ruimte

De laatste weken lezen wij dat diverse bouwprojecten in het buitengebied zijn stilgelegd of aangepast door de gemeente. Bij het ene project mogen nog wél 3 woningen in het buitengebied gerealiseerd worden, bij het andere project nog slechts 1. Sommige van deze bouwplannen zijn in een vergevorderd stadium van ontwikkeling.

De verantwoordelijk wethouder geeft aan dat er te veel “grote” woningen gebouwd worden en dat er geen vraag is naar dit soort woningen buiten onze dorpskernen. Maar het betreft hier woningen die door particulieren worden ontwikkeld. Wanneer inwoners hier geld en tijd in willen steken, dan is er toch ook vraag naar? Ook wij zijn overigens van mening dat niet het hele buitengebied vol gebouwd moet worden.

Regelmatig worden er plannen ingediend, die door de commissie en raad beoordeeld moeten worden. Wij vragen ons af wat het beleid nu is. Meermaals hebben wij de wethouder in de commissie Ruimtelijke Zaken gevraagd om beleid vast te stellen aangaande deze “Ruimte voor ruimte” woningen. De wethouder verwijst naar een collegebesluit van 6 augustus 2019, maar beleid hebben wij nog niet kunnen ontdekken. De VVD-Bernheze vraagt zich dan ook af of er op dit moment niet sprake is van pure willekeur.

Ons standpunt is: Stel beleid en regels vast die voor iedereen gelijk en duidelijk zijn. Inwoners weten dan waar ze aan toe zijn en we voorkomen vervelende situaties met inwoners die vergevorderde plannen en gemaakte kosten in rook op zien gaan.

Vragen, opmerkingen of tips? info@vvdbernheze.nl

Alexander Bongers

Burgerlid commissie Ruimtelijke Zaken