Beste jongetje/meisje van de klas

Er zijn nog maar weinig mensen die niet geloven dat het klimaat verandert en de aarde opwarmt. De meeste mensen zijn het er ook wel over eens dat wij maatregelen moeten treffen om de uitstoot van CO2 drastisch te verminderen. De VVD is het hier van harte mee eens, maar is beducht voor “klimaat-gekte”.

De Nederlandse ambitie in het kader van het klimaatakkoord van Parijs is om de uitstoot van CO2 in 2030 met 49% verminderd te hebben ten opzichte van 1990. Dat is niet weinig, maar we hebben daar 11 jaar de tijd voor. Die tijd zullen we ook nodig hebben, want het moet voor iedereen haalbaar en betaalbaar zijn.

Maar klimaat is “hot” en instanties, gemeentes en (sommige) politieke partijen tuimelen over elkaar heen om steeds maar hogere ambities te formuleren. Bekend recent voorbeeld is het plan van de gemeente Amsterdam. Vanaf 2025 wil de hoofdstad bootjes met een benzinemotor verbieden. Vanaf 2030 komt er een verbod voor auto's met een benzinemotor. Normale mensen kunnen het op deze manier niet bijbenen. Hierdoor verliezen we draagvlak. Dat zou ontzettend zonde zijn.

Maar ook onze gemeente heeft last van “klimaat-gekte”. Bernheze heeft de ambitie om al in 2030 energie-neutraal te zijn en is daarmee in de regio Noordoost Brabant “het beste jongetje/meisje van de klas”. Moeten we daar trots op zijn? De VVD-Bernheze vindt van niet. Wij zijn voor realistische doelen, niet voor luchtfietserij.

De VVD-Bernheze kiest voor NORMAAL DOEN.

Reageren kan via info@vvdbernheze.nl

Paul Kremers