Huisvesting Arbeidsmigranten

Regelmatig wordt onze gemeente geconfronteerd met aanvragen voor het huisvesten van arbeidsmigranten. Dat gebeurt dan via een principeverzoek, dat beoordeeld wordt door het college. De laatste tijd blijkt ons college er geen problemen mee te hebben om “in principe” medewerking te verlenen.

De VVD-Bernheze vindt het noodzakelijk dat er voldoende arbeidsmigranten werkzaam kunnen zijn om het “seizoengebonden” werk uit te voeren, dat Nederlanders weigeren te doen. Dat houdt wel in dat deze arbeidsmigranten goed gehuisvest moeten worden, zonder overlast voor de omgeving. De gemeente heeft hiervoor beleid vastgesteld.

In veel gevallen verloopt de huisvesting naar wens voor zowel de werkgevers – voornamelijk telers – als de directe omgeving en de arbeidsmigranten zelf. Dat komt doordat de arbeidsmigranten vlak bij of op de werkplek worden gehuisvest en er voldoende toezicht is door werkgevers. Zij kennen hun pappenheimers en maken goede afspraken met hen.

Maar ….. waar het niet goed gaat is bij de huisvesting van arbeidsmigranten, die NIET in onze gemeente werkzaam zijn. Je bent dan afhankelijk van uitzendbureaus die het niet altijd even nauw nemen, want geld is leidend. Dan ontbreekt het vaak aan goed toezicht, waardoor er regelmatig overlast ontstaat.

De VVD-Bernheze wil dat het college, in het kader van regionale samenwerking, afspraken maakt met de buurgemeenten, waar arbeidsmigranten werkzaam zijn. Met als uitgangspunt dat iedere gemeente zelf voor huisvesting zorgt. Wij willen niet dat onze gemeente het “afvalputje” wordt voor huisvesting van arbeidsmigranten doordat er hier zo’n ruimhartig beleid is.

Reageren: info@vvdbernheze.nl

VVD-Bernheze