M.

M, een televisietalkshow van Margriet van der Linden. M, de codenaam van het hoofd van MI6 uit de James Bond verhalen. Over deze M’en wil ik het nu niet hebben, maar wel over een andere M., het landelijke meldpunt Meld Misdaad Anoniem. Afgelopen week ondertekende onze burgemeester (M.M) een convenant met de oprichter van het meldpunt Meld Misdaad Anoniem, Karin Krijnen. Hiermee behoort Bernheze bij de eerste 40 gemeentes, die zich aangesloten hebben bij het landelijk meldpunt Meld Misdaad Anoniem.

Maar waarom is het nu zo belangrijk dat onze gemeente zich hierbij heeft aangesloten? Voorheen konden we toch ook misstanden bij M. melden?

Hoewel het zo is dat u eerder ook misstanden bij M. kon melden, werden voorheen gevallen van bijvoorbeeld uitkeringsfraude niet gedeeld met de gemeente. Met de ondertekening van dit convenant is dit voor de toekomst wel geregeld. Natuurlijk weet de gemeente niet wie de melding gedaan heeft, maar krijgt ze nu wel een beter overzicht. Daardoor zal ze, samen met andere partners zoals de politie, beter in staat zijn eventuele samenhangende criminaliteit te bestrijden en daarmee uw veiligheid uiteindelijk beter kunnen waarborgen.

Als afsluiting sluit ik me graag aan bij de woorden van onze burgemeester. “Ziet of hoort u iets, maar durft u de politie om welke reden dan ook niet te bellen of te mailen, meld dit dan via M.”

M. is bereikbaar via 0800-7000 en meldmisdaadanoniem.nl/melden. Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 22.00 uur; weekenden/feestdagen van 9.00 tot 17.00 uur.

Rico van Duijnhoven

Raadslid VVD-Bernheze