Energietransitie

Afgelopen week bezocht de VVD-Bernheze een bijeenkomst over de regionale energiestrategie (RES) in Oss. Het zal u niet zijn ontgaan dat er zich de komende jaren een overgang naar meer duurzame energie, in combinatie met terugdringing van energieverbruik, zal voltrekken. De regio Noordoost-Brabant heeft daarom, net als de 29 andere regio’s die ons land rijk is, de opdracht om in 2030 de uitstoot van CO2 te halveren t.o.v. 1990.

Hoe burgers energie verkrijgen en verbruiken is hun eigen keuze. Mensen zijn van nature geneigd energie te besparen en groener op te wekken, als dit hun kosten terugdringt. Regels die investeringen in duurzame oplossingen kunnen belemmeren moeten worden tegengegaan en tegelijkertijd moet er een duidelijke visie zijn over welke kant we met z’n allen op willen. Dat maakt het voor inwoners en bedrijven makkelijker om deze energietransitie ook daadwerkelijk te realiseren.

In Bernheze hebben we maar een energieagenda tot 2020, terwijl wij hier juist het zeer ambitieuze doel hebben om in 2030 energieneutraal te zijn! Om perspectief te bieden aan hen die deze transitie mogelijk moeten maken, inwoners en bedrijven, is het van groot belang om duidelijkheid te bieden over hoe e.e.a. er op de lange termijn uit zal zien. Daarom heeft de raad vorig jaar al unaniem een motie aangenomen om tot dit lange termijn perspectief te komen.

Onze inwoners en bedrijven zullen het moeten doen, van de overheid mag op z’n allerminst duidelijkheid verwacht worden.

Reageren? Info@vvdbernheze.nl

Rico van Duijnhoven