Spagaat

Keuzes maken hoort bij het leven. Dit doen we iedere dag, ons hele leven lang. Dit kan soms ook inhouden dat we lastige keuzes moeten maken. Er liggen dan onder beide alternatieven zwaar wegende argumenten, welke onze beslissing beïnvloeden. Dit geldt zeker ook in de politiek.

Als burgerlid of raadslid komen we deze lastige keuzes ook met regelmaat tegen. En zie dan maar eens de

beste keuze te maken. Een recent voorbeeld hiervan is plan Bergakkers 3 in Vorstenbosch. Door het college van B&W is gevraagd in te stemmen met een nieuw bestemmingsplan. Uit de stukken blijkt dat er op ca. 750 meter afstand een geitenhouderij is gevestigd. Hoewel er uit onderzoeken nog geen harde conclusies zijn getrokken, bestaat de mogelijkheid dat mensen, die binnen een straal van 2 kilometer wonen, een verhoogde kans hebben op bijvoorbeeld het krijgen longontsteking. Aan de andere kant zou tegenhouden van het bestemmingsplan betekenen dat Vorstenbosch, in ieder geval de komende jaren, niet meer uit zou kunnen breiden.

Enerzijds moeten we gaan bouwen voor de toekomst en leefbaarheid van onze dorpen. Anderzijds is de volksgezondheid natuurlijk heel zwaarwegend. Overleg dus binnen onze fractie voorafgaand aan de raadsvergadering. De uitkomst voor ons was dat we instemmen met bouwen, maar dat er, wanneer de conclusies van de onderzoeken op risico’s wijzen, meteen actie ondernomen moet worden om de gezondheidsrisico’s te beperken.

Dan hoop je dus maar dat je de juiste beslissing hebt genomen. Echt een spagaat.

VVD-Bernheze kiest voor doen…

Vragen, opmerkingen of tips? info@vvdbernheze.nl

Alexander Bongers

Burgerlid Commissie Ruimtelijke Zaken