Mestverwerking

Afgelopen week was de VVD-fractie aanwezig bij de bewonersavond over de mestverwerking aan de Loosbroekseweg 48-50 te Nistelrode. Het zal u niet zijn ontgaan dat over deze locatie veel klachten zijn ingebracht.

De avond werd georganiseerd door de Gemeente Bernheze en de Omgevingsdienst Brabant-Noord (ODBN) namens de Provincie. Nummer 48 is namelijk een zaak voor de Provincie en nummer 50 voor de Gemeente. Daarom waren beide overheden aanwezig om uitleg te geven.

De avond werd druk bezocht. Veel inwoners, en niet alleen direct omwonenden, zorgden voor een volle zaal.

Jennissen BV heeft de failliete boedel van Biospares BV gekocht met de daarbij behorende vergunningen. Op basis hiervan mogen 36.500 ton mest en 35.500 ton co-producten verwerkt worden en zijn 34 rijbewegingen per dag toegestaan. Tot en met 25 oktober 2018 heeft Jennissen in totaal 67.000 ton mest verwerkt.

Onze fractie heeft met verbijstering de uitleg door de ODBN aangehoord over de vele klachten van de bewoners over overtreding van vergunningen. Onbegrijpelijk dat er door de ODBN zo laat is gereageerd, aangezien de overtredingen al vóór de zomer bekend waren. Zo kon Jennissen gewoon doorgaan.

De VVD-Bernheze zal deze kwestie nauwlettend blijven volgen, aangezien de Provincie de vergunningen voor Jennissen wil uitbreiden. Jennissen wil hoofdzakelijk mest gaan vergisten, wat dus geen energie oplevert. Dat betekent wijziging van het bestemmingsplan door de Gemeente. De VVD-Bernheze zal hier niet mee instemmen.

Dit is onze laatste bijdrage dit jaar. Wij wensen u allen prettige feestdagen en een voorspoedig nieuw jaar.

Reageren: info@vvdbernheze.nl

Fractievoorzitter VVD-Bernheze