Van elektromobiel tot duurzaamheidsambitie

De wellicht belangrijkste periode van het politieke jaar hebben we inmiddels achter de rug. De algemene beschouwingen zitten er weer op, het bestuursprogramma 2018-2022 en de begroting voor 2019 zijn door de gemeenteraad vastgesteld.

Afgelopen week heeft u kunnen lezen dat ons voorstel om de geplande verhoging van de OZB aan onze inwoners terug te geven het niet heeft gehaald. Ook de motie om zonder afspraak op het gemeentehuis terecht te kunnen heeft geen meerderheid gekregen. Andere voorstellen hebben het wel gehaald en daar zijn wij blij mee.

Zo is er unaniem ingestemd met een motie, naar idee van Werkgroep Seniorenbelangen HD, om te bekijken of we een elektromobiel in kunnen zetten om in een belangrijke behoefte binnen de lokale vervoersvoorziening te voorzien. Volgens de VVD-Bernheze een goed voorstel om de mobiliteit binnen onze kernen te verbeteren. Dat de raad in Bernheze eensgezind kan zijn, blijkt ook uit de andere unaniem aangenomen moties. Zo zijn voorstellen om de verkeersveiligheid rondom buitensportverenigen te verbeteren, onderzoek te doen naar startersleningen en effectieve voorlichting in te zetten voor een hogere vaccinatiegraad allemaal unaniem aangenomen.

Tenslotte was er nog de motie om tot een uitvoeringsagenda voor onze duurzaamheidsambitie te komen. Zoals u misschien weet heeft Bernheze de ambitie om in 2030 energieneutraal te zijn. Voor de VVD-Bernheze is het onvoldoende duidelijk of en hoe we deze ambitie kunnen halen. Voldoende reden om onze steun te geven aan een voorstel om tot meer duidelijkheid rondom dit punt te komen.

Reageren: info@vvdbernheze.nl

Rico van Duijnhoven