Voedselverspilling

Dit is echter wel iets waar iedereen direct de positieve gevolgen van kan ondervinden. Zo’n 13% van ons eten verdwijnt jaarlijks, ongebruikt, in de afvalbak. Dat is ruim 40 kilo voedsel ofwel € 140,- per persoon per jaar. Bewuster omgaan met inkopen, consumeren én weggooien kunnen wij dus direct merken in onze portemonnee. Bijkomende voordelen, en net zo belangrijk, zijn de positieve effecten voor het milieu. Het terugdringen van voedselverspilling leidt namelijk tot vermindering van de CO2-uitstoot, een lager gebruik van water, bemesting en fossiele brandstoffen. En daarnaast vermindering van afval, want slechts 13% van het verspilde voedsel wordt gerecycled.

Er bestaan verschillende initiatieven waaronder diverse apps en social media groepen met tips tegen voedselverspilling. Voorbeelden zijn de ’NoFoodWasted’ app en ‘Eten Over Regio Bernheze’ op Facebook, en natuurlijk de Voedselbank.

De VVD-Bernheze ziet het terugdringen van voedselverspilling niet als iets alleen voor de inwoners van Bernheze. Ook de gemeente heeft, in haar rol als sociaal en maatschappelijk verantwoorde organisatie, een taak om bij te dragen aan de verdere verduurzaming van Bernheze.

De VVD-Bernheze zal zich daarom blijven inzetten voor het faciliteren en ondersteunen van initiatieven en innovaties, die bijdragen aan een beter milieu en maatschappelijke bewustwording van de inwoners.

Reageren:
info@vvdbernheze.nl