Jack van der Dussen voert het woord

Geachte aanwezigen, kijkers, luisteraars, college van B&W en collega raadsleden.

De direct omwonenden werden op dinsdagavond 12 januari 2016 door het college van B&W overvallen met de mededeling dat het college een besluit had genomen om een AZC voor 500 asielzoekers en voor een periode van 10 jaar te vestigen op de Ruitersweg-West in Heesch.

Deze mededeling kwam als een donderslag bij heldere hemel voor de omwonenden. Het was of hun hele wereld plotseling ineen stortte.

Kunt u zich voorstellen wat daar gebeurd is voorzitter?

De VVD-Bernheze wel, maar de burgemeester en wethouders kennelijk niet.

Diezelfde dag had het college van B&W een reeds eerder genomen principe besluit bekrachtigd om een groot AZC te vestigen.

Voor het besluit zijn de Fractievoorzitters over het verloop van het proces, de discussies met COA en het uiteindelijk voorgestelde besluit regelmatig vertrouwelijk geïnformeerd door de burgemeester. Tijdens een van de laatste bijeenkomsten heb ik wel heel duidelijk te kennen gegeven tegen het voorgenomen besluit te zijn.

Ook heb ik al in een eerdere bijeenkomst de burgemeester erop geattendeerd dat het college de ingediende motie van 1 oktober 2015, die unaniem was aangenomen, niet uitvoerde. Op luchtige wijze was het antwoord. Dat is zo, maar wij hebben een andere weg gekozen.

Op 12 en 13 januari 2016 zijn de omwonenden en de inwoners van Heesch, via een brief, geïnformeerd.

Een persbericht was al voorbereid op 12 januari 2016 en gelijktijdig werd ’s avonds om 19.30 uur voor iedereen, inclusief de politiek, het embargo opgeheven.

Dezelfde avond begonnen de protesten van boze omwonenden. Ook in de media werd Heesch landelijk nieuws.

Vele borden en spandoeken lieten de tekst zien 500 is te veel en 10 jaar is te lang.

Ook waren er minder gepaste protesten, maar dat is de omwonenden niet aan te rekenen.

Op 14 januari 2016 waren alle landelijke media op locatie ter plekke om verslag te doen. Heesch stond op de kaart. In negatieve zin.

De burgemeester was al gewaarschuwd door rellen in o.a. Purmerend, Steenbergen en Geldermalsen en had daarom gesprekken gevoerd met enkele collega burgemeesters over de juiste wijze van communiceren. De inwoners van Heesch konden informatie verkrijgen op de informatieavonden maar velen waren zeer teleurgesteld. Alleen de VVD-Bernheze had zijn standpunt, reeds op 12 januari 2016, al bekend gemaakt, maar andere politieke partijen hielden hun mond. Alleen maar luisteren maar daar zaten de aanwezige inwoners van Heesch niet op te wachten. Zij wilden toen al duidelijkheid.

Too little too late.

Wat begon op de avond van 18 januari 2016 met een vreedzame actie eindigde in een gewelddadig protest door relschoppers en raddraaiers. Hierbij moest de ME ook optreden.

Dit roept de vraag op in hoeverre B&W waren voorbereid.

Gelukkig is het rustig gebleven tijdens de beide informatieavonden en hoorzitting. Wel waren er voldoende voorzorgsmaatregelen getroffen en was er weer veel politie en ME op de been.
Het was zelfs noodzakelijk om een noodverordening af te kondigen.

Er zijn ook klachten binnengekomen van journalisten die de toegang werd geweigerd tot de informatieavonden en de hoorzitting. De brief van het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren zet duidelijk uiteen dat een Lokale overheid moet faciliteren en niet moet bepalen wie wel en wie niet verslag mag doen. Dit is een grove inperking van de persvrijheid.
Wat bezielde de burgemeester?

Dit alles is toe te schrijven aan een dominant college en de dadendrang van de burgemeester, die blijkbaar inspraak alleen achteraf tolereert nadat een ondoordacht besluit is genomen.

Op de eerste plaats bent u gekozen om er te zijn voor alle inwoners van Bernheze, Toch?

Voorzitter,

Ten aanzien van het voorliggende raadsvoorstel is de VVD-Bernheze van mening dat het college van B&W verwijtbaar heeft gehandeld door:

-      Een dergelijk ingrijpend besluit te nemen zonder enig overleg met inwoners én de gemeenteraad voorafgaande aan het besluit.

-      Gedurende het proces op diverse momenten niet te luisteren naar bezwaren vanuit de samenleving en dat heeft geleid tot tweespalt en grote onrust.

-      Onvoldoende in te schatten wat de mogelijke gevolgen van haar handelen zouden zijn voor de persoonlijke veiligheid van velen.

-      De gemeente onnodig voor grote financiële kosten te laten opdraaien. Kan de burgemeester aangeven hoeveel dit tot zover heeft gekost en hoe deze kosten gedekt gaan worden?

-      Een kapitale inschattingsfout te maken over de gevolgen van het voorstel.

-      Het handelen van het college van B&W in deze, het vertrouwen tussen politiek en inwoners ernstig heeft aangetast.

-      Halsstarrig vast te houden aan het voorstel zonder draagvlak binnen de gemeente.   Waarom burgemeester?

-      Haar optreden het imago van Heesch, Gem. Bernheze, landelijk enorm is geschaad.

Naar de mening van de VVD-Bernheze zouden excuses over de gevoerde handelswijze van de burgemeester zeer zeker op zijn plaats zijn.