Verstoppertje spelen

Vooraf aan het besluit heeft geen enkel overleg met inwoners en politieke partijen plaatsgevonden. Dat noemen wij geen Democratie.

Vorige week zijn er informatieavonden gehouden voor de inwoners van Heesch. Velen zijn teleurgesteld naar huis gegaan, omdat de coalitiepartijen verstoppertje speelden. Vragen stond vrij, je mening geven kon, informatie kreeg je, maar geen standpunt van CDA, D’66, Lokaal en SP. Hierover hadden deze partijen onderling afspraken gemaakt. Geen duidelijkheid voor de inwoners dus.

Er was zelfs crisisberaad binnen de coalitie, omdat het CDA zijn standpunt al via de media bekend had gemaakt. Dit standpunt werd vervolgens snel weer ingetrokken.

De enige partij die snel duidelijkheid gaf was de VVD-Bernheze. Wij kiezen voor
kleinschalige opvang: maximaal 200 tot 250 vluchtelingen voor een periode van 1 tot 3 jaar. De meeste Heeschenaren zijn het hier volledig mee eens.

De inwoners van de andere 4 kernen van Bernheze spelen kennelijk ook verstoppertje, want het is muisstil. Geen enkel initiatief om ook een aantal asielzoekers op te vangen, om tot een verdeling over de 5 kernen te komen.

Een definitief besluit is nog niet genomen. Dat moet in de gemeenteraad gebeuren.

De VVD-Bernheze zal er in de raadsvergadering op wijzen dat een keuze vóór een grootschalig AZC ook betekent dat je als partij verantwoordelijk bent voor de gevolgen van die keuze!

Fractievoorzitter VVD-Bernheze