Is het nu crises of crisissen?
Nooit gedacht dat ik nog eens zou opzoeken wat het meervoud van crisis is. We
zijn nu net zo’n beetje uit de coronacrisis, maar we hebben nog volop andere
crises te doorstaan: de crisis op de arbeidsmarkt, op de woningmarkt, de
vluchtelingencrisis en de energiecrisis. Er lijkt geen einde aan te komen.
Dan lijkt het issue
waar ik het over wil hebben echt klein bier. Maar toch is het iets waar
Bernhezenaren veel last van hebben: de dienstverlening door de gemeente. De
gemeente moet er zijn voor de inwoners. Sterker nog, ze wordt betaald door de
inwoners. Veel gehoorde klachten zijn: Mensen mailen, krijgen een ontvangstbevestiging,
maar horen daarna niets meer. Mensen staan eindeloos in de “wacht” en horen een
“bandje” melden dat alle medewerkers in gesprek zijn. Prima, dat kan. Maar dat
daarna het aantal wachtenden oploopt in plaats van terugloopt is heel
bijzonder. En ken je dat reclamespotje van de kassajuffrouw die roept “ff
lunchen”? Je maakt het mee in onze gemeente.
De gemeente is
verplicht klachten te registreren en hierover in het jaarverslag te rapporteren.
Als het goed is zal dat één dezer dagen gebeuren. Vorig jaar heeft het college
beloofd dat van de oplopende aantallen klachten is geleerd en dat de
verwachting was dat het aantal klachten hierdoor zou afnemen. Wij zullen het in
de gaten houden en de dienstverlening voortdurend agenderen bij de gemeente.
Heb jij ook dergelijke
ervaringen met de dienstverlening, laat het ons weten via
Marijke van Gestel,
Fractievoorzitter