Op 7 september was het
zover. Ik ging mijn eerste vraag stellen in de Commissie Bestuur en Strategie. Die
ging over klachten over gedragingen van ambtenaren en bestuurders in 2019. Ik
vroeg om een verklaring voor de toename van het aantal klachten met ruim 60%
(!).
De burgermeester reageerde
echter niet zoals ik had verwacht. Zij antwoordde dat alles in de notitie
stond. Ik zei: “volgens mij niet” en ging door. Vervolgens gaf zij aan dat het
voelde als een overhoring.
Heh?, Wat? Hoewel ik
het bijna zeker wist, was ik overdonderd. Ik mompelde nog: “Oké, ik kijk het
nog even na. Heb ik dit gemist?”
Maar… het stond er echt
niet in! Ik was boos en teleurgesteld. In mijzelf. Normaal gesproken ben ik
echt niet op mijn mondje gevallen. De wijze les: ”Laat je niet uit het veld
slaan. Heb vertrouwen in jezelf en laat je vooral niet overbluffen. Zelfs niet
door de burgermeester.”
Wij zullen de vragen alsnog
schriftelijk stellen. Jammer dat ze dan niet publiekelijk worden behandeld. Een
klacht is een belangrijk signaal en een goede graadmeter voor de verhouding tussen
burger en politiek. Mijn eerste “spreekbeurt” is niet mijn beste beurt
geworden. Dit heeft mij echter wel gesterkt in de mening dat de politiek in
onze mooie gemeente nog niet zo functioneert als wij graag zouden willen. Ik
ben vastbesloten hier mijn steentje aan bij te dragen!
Wil jij ook meehelpen
de politiek beter te laten aansluiten bij de burger?
Laat het ons weten op: info@vvdbernheze.nl
Marijke van Gestel,
Commissie Bestuur en
Strategie