VVD-Bernheze kiest voor sociale oplossing

Maar de VVD-Bernheze houdt vast aan de eerdere afspraak om 225 extra statushouders te huisvesten binnen onze kernen. Daar had al mee begonnen kunnen zijn, maar ook dat plan is door het besluit uitgesteld tot 6 oktober.

Wij blijven tegen het gezamenlijk huisvesten van 300 vluchtelingen voor een periode van 5 jaar. Wij kiezen voor een sociale oplossing. Niet voor het wegstoppen in het bos van een groep getraumatiseerde mensen volgens het NIMBY principe, “niet in mijn achtertuin”. De huisvesting van statushouders in de kernen bevordert juist de integratie, educatie en werkgelegenheid. Maar door het besluit tot uitstel loopt de gemeente grote achterstand op bij het huisvesten van statushouders. Jammer.

De VVD-Bernheze wil ook niet afhankelijk zijn van een besluit door het COA, De Gemeenteraad van Bernheze is de baas en niet het COA.

Ondertussen doen de omringende gemeenten in de As-50+ regio helemaal niets; alle plannen zijn in de ijskast gezet. Alleen Bernheze gaat gewoon door. De onderlinge samenwerking is ver te zoeken en van transparantie is al helemaal geen sprake.

Overigens is de kans groot dat het AZC er helemaal niet komt en dan wordt alsnog aan de wens van de VVD-Bernheze tegemoet gekomen. Jammer van al het gestuntel

Reageren kan http://bernheze.vvd.nl/contact

Fractievoorzitter VVD-Bernheze