Regenboog in oktober

Afgelopen week, op 11 oktober, was het weer Coming Out Day ofwel “Kom-uit-de-kast-dag”. Dit is sinds 2009 een jaarlijks terugkerende dag om diegenen die “in de kast zitten” een hart onder de riem te steken en aan te moedigen hun geaardheid  niet langer te verbergen. Op deze, dit jaar wel heel zonnige, dag wordt er aandacht aan dit moment gegeven om zo de acceptatie van LHBTI’ers te bevorderen.

Is het inmiddels niet overbodig geworden om zo’n dag te houden, vraagt u zich misschien af? Op 1 april 2001 werd immers in Nederland het huwelijk opengesteld tussen twee partners van hetzelfde geslacht, een wereldwijde primeur! Toch denken wij dat er nog heel wat te winnen valt als LHBTI’ers niet overal hand in hand over straat durven. Wij vinden het erg belangrijk dat iedereen zichzelf in onze gemeente thuis en veilig voelt.

In Oss werd op deze dag de regenboogvlag gehesen voor het gemeentehuis en een blijvend aandenken aan het Roze Jaar onthuld. Het Roze Jaar was een jaar waarin de gemeenten Oss en ’s-Hertogenbosch veel activiteiten organiseerden om aandacht te vragen voor seksuele diversiteit. Ook in Bernheze hing op Coming Out Day de regenboogvlag hoog, al ging dat geruislozer dan in veel andere gemeenten. De VVD-Bernheze is toch blij dat op deze eenvoudige manier ook in onze gemeente  aandacht gevraagd wordt voor diversiteit. Onze gemeente moet een plek zijn waar iedereen zichzelf kan en mag zijn.

Vragen of opmerkingen? info@vvdbernheze.nl

Rico van Duijnhoven