Verkiezingsprogramma

In maart 2022 waren er verkiezingen voor de gemeenteraad van Bernheze. Hieronder leest u de inleiding van ons verkiezingsprogramma en onderaan de pagina vindt u het volledige programma.

Liever ons programma per onderwerp lezen? Kies dan 'STANDPUNTEN' in de balk hierboven.

Een gemeente die klaar staat voor Bernhezenaren

De VVD wil een gemeente die werkt voor jou. Met een prettige woonomgeving die veilig is, met genoeg groen en voorzieningen in de buurt. Een gemeente die regelt dat de straten schoon zijn en zonder wateroverlast, dat kinderen veilig naar school kunnen en waar je dichtbij huis op liefdevolle zorg kunt rekenen. Dat onze gemeente een fijne plek is waar je prettig kunt wonen, werken en leven.

Goed en betaalbaar wonen

Of je nu woont in Heesch, Loosbroek, Heeswijk-Dinther, Vorstenbosch of Nistelrode: de woningnood in Bernheze is hoog en het einde hiervan lijkt nog niet in zicht. Wij willen dat er voldoende nieuwe huizen bijgebouwd gaan worden zodat iedereen betaalbaar in onze gemeente kan (blijven) wonen. Wij vinden het belangrijk dat voorrang wordt gegeven aan (sociale) huurwoningen en betaalbare koophuizen voor starters en senioren om zo ook de doorstroming van huizenmarkt te stimuleren.

Een bloeiende lokale economie

De VVD Bernheze wil dat er in Bernheze meer banen bijkomen. Want een baan is zoveel meer dan een inkomen. Het is het gevoel dat je bijdraagt aan de samenleving en het zorgt voor contact met fijne collega’s. Daarom willen wij dat iedereen in Bernheze mee kan doen. Ondernemers horen voldoende ruimte te krijgen om aan de slag te kunnen. Een groot aantal lokale bedrijven heeft een moeilijke tijd achter de rug. We willen niet dat zij van het kastje naar de muur worden gestuurd. We geven hun snel en duidelijk antwoord op vragen via één ondernemersloket en denken mee over de beste oplossing.

Een veilige buurt en thuis.

Wij willen dat je in Bernheze prettig kunt leven. Dit betekent aandacht voor een groene omgeving en voldoende mogelijkheden om je vrije tijd te besteden, bijvoorbeeld in en rondom De Maashorst en het AA dal. En prettig leven betekent óók veilig leven. Als VVD maken we verkeersituaties in onze gemeente weer veilig voor voetganger, fiets en auto en streven we voor een soepele doorstroming.

Slim en duurzaam groen

Als het gaat om energie moet Bernheze verduurzamen. Nieuwe huizen worden gasloos gebouwd, bestaande woningen gaan geleidelijk van het gas af, zonneparken en windmolens verschijnen in ons landschap. Dat vraagt om verstandige keuzes. De VVD Bernheze wil dat verduurzaming betaalbaar blijft voor iedereen. Verrommeling van het landschap willen wij tegengaan en draagvlak onder Bernhezenaren is erg belangrijk. Zo zorgen we ervoor dat we klaar zijn voor de toekomst en onze gemeente schoon en leefbaar houden.

Klimaat

Thema’s die bovenaan de agenda van alle gemeentes staan. Met vragen als: hoe verwarmen we onze huizen over 30 jaar? Hoe werken we samen met andere gemeenten aan slimme en duurzame oplossingen? Waar komen windmolens; en waar niet? Waar kan ik dicht bij huis recreëren? Hoe zorgen we ervoor dat inwoners daadwerkelijk betrokken zijn en we ondernemers kansen bieden? VVD’ers willen hier verantwoordelijkheid voor nemen. Voor onszelf en voor de jongere generaties. Omdat de VVD een optimistische partij is die pragmatisch aan een betere toekomst bouwt. En natuurlijk omdat de energietransitie heel veel werkgelegenheid biedt, ook lokaal!

Verstandige financiële keuzes

Als de gemeente meer uitgeeft dan er binnenkomt ontstaan er op enig moment problemen. Daarom letten we goed op onze gemeentelijke schatkist. We houden de lokale lasten laag door de gemeentelijke taken op een zuinige, maar effectieve manier uit te voeren. En als de gemeente geld overhoudt, zorgen we dat dit terecht komt bij onze inwoners en ondernemers. Zo houden we het leven in Bernheze voor iedereen betaalbaar.

De VVD Bernheze is voor jou goed bereikbaar. Mocht je over dit programma iets met ons willen delen of vragen, dan kun je via sociale media LinkedIn, Facebookpagina VVD Bernheze of via email info@vvdbernheze.nl contact met ons opnemen.

We gaan met elkaar en waar mogelijk met partijen, samenwerken om ervoor te zorgen dat we daadwerkelijk iets voor onze mooie gemeente kunnen betekenen. Samen maken we het verschil!

Marijke van Gestel

Lijsttrekker VVD Bernheze