Jongeren op de arbeidsmarkt

Wie is er niet begonnen als 15-jarige bij de lokale supermarkt, friettent of kledingwinkel? Velen kunnen zich nog goed herinneren hoe het was om je allereerste werkdag te beginnen. ‘s Avonds kwam je moe, maar ook voldaan, thuis van een avond vakkenvullen, friet bakken of ander werk. Voor veel jongeren een goede stap naar een volwassen arbeidstoekomst. Ze leren wat het inhoudt om te “werken voor de kost”, te sparen en goed na te denken over het aanschaffen van producten of het ondernemen van leuke uitjes. De VVD vindt dit heel belangrijk.

Veel bedrijven waar ze aan de slag gingen waren van een lokale ondernemer. Met de juiste sturing en opleiding werden deze jongeren al snel volwassen en klaar om door te stromen naar de baan waar ze voor op school hebben gezeten.

In de afgelopen jaren is er veel veranderd in het arbeidsproces. COVID heeft hier een grote rol in gespeeld door de sluiting van veel potentiële arbeidsplekken. Nog steeds ondervinden we hier de naweeën van. Veel lokale ondernemers kampen op dit moment met een groot tekort aan medewerkers vanuit deze jonge generatie. Hierdoor blijven veel uren niet ingevuld met alle gevolgen van dien. Ondernemers hebben deze jongeren nodig binnen hun organisatie en andersom is het voor jongeren belangrijk om werkervaring op te doen voor hun toekomst. Dus jongeren: Hebben jullie ook zin om je jonge carrière al een kick-start te geven? Kijk dan eens goed naar vacatures bij lokale ondernemers. Er zit vast iets voor je bij.

Remco van Lokven,
Lid steunfractie