• Goochelen met parkeernormen

03 april − De meesten van ons vinden het prettig dat we onze auto(’s) dicht bij ons huis en de winkels in het centrum kunnen parkeren en, andersom, dat we in onze straat niet teveel last hebben van auto’s, die daar helemaal niet thuishoren. Als het aan ons college ligt, komt daar binnenkort een einde aan. Ze gaan goochelen met de parkeernormen. Lees verder

• Aan de slag!

08 februari − Na een lang traject van het opstellen van het profiel voor “onze burgermeester” tot het houden van sollicitatiegesprekken, is Mark de Man nu geïnstalleerd en kan hij aan de slag. Uiteraard wil de VVD Bernheze hem van harte feliciteren en veel succes en werkplezier toewensen. Lees verder

• Goede voornemens

08 januari − Een nieuw jaar. De tijd voor bespiegelingen en goede voornemens. Er is weer van alles gebeurd in de wereld. Gebeurtenissen waar je wel door wordt geraakt, maar waarop je geen invloed hebt. Goede voornemens kun je het best maken én volhouden als het dichtbij komt en je er invloed op hebt. Lees verder

• Slaap lekker!

21 november − Gemeenten stellen jaarlijks de begroting op, waarin staat welke plannen zij voor het komende jaar hebben, wat die plannen kosten en welke inkomsten zij verwachten. De begroting is als het ware de offerte van het college aan de gemeenteraad voor het uitvoeren van activiteiten in het komende jaar. Lees verder

• Zandzakken voor de deur

05 november − In deze periode staat de begroting voor 2024 op de agenda van de gemeenteraad, met daarbij tevens een vooruitblik naar de komende jaren. De boodschap die raads- en commissieleden kregen was, niet veel anders dan in eerdere jaren: er is zwaar weer op komst, het water komt ons aan de lippen te staan, dus zandzakken voor de deur. Lees verder

• Na de storm .....

19 juli − Net onze “zomerstorm’ overleefd en druk bezig plannen te maken voor de zomer, en dan, binnen een week: geen kabinet meer en alle oude vertrouwde gezichten gaan de politiek verlaten. Maar wat de VVD-Bernheze meer zorgen baart is de reden waarom sommige politici aftreden. Bedreigingen. Lees verder

• Stilte voor de storm

21 juni − Vakantie! Yeah! Heerlijk tot rust komen in binnen- of buitenland. En als je thuis blijft is dat ook geen straf. In onze eigen gemeente is er van alles te doen. In de politiek is het nu rustig, maar dat is stilte voor de storm. Ter voorbereiding op de begroting 2024 hebben we de kadernota besproken. Er zijn veel onzekerheden. Lees verder

• De muis en de olifant(en)

16 mei − Sinds 2015 zijn diverse gemeenten in Noord-Oost Brabant opgeheven of gefuseerd. Zoals Maasdonk en Haaren (opgeheven) en Meierijstad, Maashorst en Land van Cuijk (gefuseerd). Ondertussen probeert Bernheze dapper zelfstandig door te gaan. Voor de VVD-Bernheze is het de vraag of dat wel zo verstandig is. Lees verder

• Waar koop jij?

07 mei − Steeds meer grote webwinkels, waaronder H&M en Wehkamp, laten hun klanten voortaan betalen voor het retourneren van bestellingen. Voor het stimuleren van bewust koopgedrag is dit een goede ontwikkeling. En minder van die snelle witte busjes, die het liefst midden op straat stoppen, is ook al winst. Lees verder

• Met ZAP naar ZAV

27 april − Op haar website roept de gemeente ons op om ZAPper te worden: Zwerf-Afval-Pakker. Een nieuw woord voor mensen die afval opruimen, dat door anderen is weggegooid. Ik ben voor vernieuwing, maar alweer een nieuwe afkorting? Jammer. Zo kun je er makkelijk nog een paar verzinnen. Lees verder

• Beschermd wonen in de wijk

26 maart − Eerder deze maand werd in de Raad gesproken over de “Centrumregeling Wet Maatschappelijke Ondersteuning” Een van de zaken die daarin geregeld worden is de opvang van psychisch kwetsbare inwoners. Het is de bedoeling om deze mensen voortaan beschermd te laten wonen in de wijk en niet meer in een instelling. Lees verder

• Vriendelijkheid kost niets

27 februari − Wij, inwoners van Bernheze, zijn voor dienstverlening door de lokale overheid volledig afhankelijk van onze gemeente. We hebben geen mogelijkheid om elders te “shoppen". Ik kan niet mijn rijbewijs in Oss laten verlengen, omdat dat daar misschien sneller kan. En vriendelijkheid kost niets, toch? Dat zou je denken. Lees verder

• NIMBY

12 februari − Goed plan! Helemaal prima! Maar niet bij mij. De Amerikanen hebben er zelfs een afkorting voor bedacht “NIMBY”. Dat staat voor ”Not in my back yard”. En in België is dat “NIVEA”: niet in mijn voor- en achtertuin. En hoe zit dat in Bernheze? Ook hier willen mensen goede ontwikkelingen vaak liever niet in hun buurt. Lees verder

• Dubbel succes!

03 februari − Afgelopen donderdag hebben wij afscheid kunnen nemen van onze burgemeester. In de hieraan voorafgaande raadsvergadering is bij unaniem raadsbesluit “onze” Marieke Moorman benoemd tot ereburger van de gemeente. Wat de VVD-Bernheze betreft meer dan verdiend voor alle jaren van tomeloze inzet voor Bernheze en haar inwoners. Lees verder

• Jongeren op de arbeidsmarkt

18 januari − Wie is er niet begonnen als 15-jarige bij de lokale supermarkt, friettent of kledingwinkel? Velen kunnen zich nog goed herinneren hoe het was om je allereerste werkdag te beginnen. ‘s Avonds kwam je moe thuis van een avond vakkenvullen of ander werk. Voor veel jongeren een goede stap naar een volwassen arbeidstoekomst. Lees verder

• Goede voornemens

04 januari − Een nieuw jaar. De tijd voor bespiegelingen, lijstjes en goede voornemens. Er is van alles gebeurd in de wereld. Allemaal grote gebeurtenissen. Gebeurtenissen waar je wel door wordt geraakt, maar waarop je geen invloed hebt. De brand vorige week in het appartement van mijn nichtje en haar vriend kwam veel harder binnen. Lees verder

• Vogelvrij?

07 december − In 2020 is de eigen bijdrage voor huishoudelijke verzorging door de overheid vastgesteld op € 19,- per maand, ongeacht het inkomen van de persoon die deze hulp ontving. U snapt het al, dat werd een groot succes. Massaal zeiden mensen hun particuliere hulp in het huishouden op, want die kosten tegenwoordig vaak al € 19,- per uur. Lees verder

• Steun voor lokale ondernemers

23 november − De oproep “Koop Lokaal” hoor en lees je al jaren. En ook in Bernheze worden inwoners opgeroepen om zoveel mogelijk niet alleen de boodschappen en overige inkopen binnen onze eigen gemeente te doen, maar ook voor grotere uitgaven bij het lokale bedrijfsleven aan te kloppen voor tuinonderhoud, verbouwing of adviesaanvraag. Lees verder

• Geen AZC, wél flex-woningen

19 oktober − Wij herinneren ons nog goed de gebeurtenissen in 2016. Hoe de overvalstrategie van de gemeente leidde tot een ware volksopstand. Hoe de VVD als eerste de komst van een AZC aan de Ruitersweg afwees, later gevolgd door een meerderheid in de raad. Hoe een tweede poging dat jaar met het MOB-complex door het COA werd afgewezen. Lees verder

• Lokale inkomenspolitiek

12 oktober − Tijdens de laatste raadsvergadering heeft onze raad de motie tot compensatie van de energielasten voor inwoners met een inkomen tot 130% van het sociaal minimum unaniem aangenomen. Voor ons als VVD Bernheze was dit een lastig vraagstuk. Wij zijn namelijk in principe tegenstander van lokale inkomenspolitiek. Lees verder