Feestbegroting

Jack van der Dussen tijdens de algemene beschouwingen:

Voorzitter, college, collegae, kijkers, luisteraars en alle aanwezigen op de publieke tribune.

Vandaag wordt ons gevraagd om tot vaststelling over te gaan van de programmabegroting 2017 en voor kennisgeving de meerjarenraming 2018 t/m 2020 aan te nemen.

In de aanbiedingsbrief aan de raad van Bernheze gaf het college al aan dat de Perspectiefnota een financieel gezond toekomstperspectief laat zien. Het begrote resultaat in deze begroting leidt tot nog gunstigere cijfers.
In deze begroting zijn de september-circulaire gemeentefonds 2016 en de woonvisie 2016-2020 niet meegenomen. Was dit wel het geval geweest, dan was het overschot in de programmabegroting nog aanzienlijk hoger geweest.

Het extra overschot, voor de periode 2017-2020, uit de september-circulaire is
€ 2.427.000 en dan is er nog geen rekening gehouden met de opbrengst uit de extra bouw van 300 woningen opgenomen in de woonvisie.

Het college kijkt dan ook vol vertrouwen vooruit naar de tweede helft van de raadsperiode.

Dat kan ook niet anders als het college blijft oppotten en een voorstel neerlegt om de OZB met 3% te verhogen ten koste van alle inwoners.
Gelukkig heeft de coalitie, tijdens de behandeling van de PPN in mei 2016, goed geluisterd naar de oproep van de VVD-fractie om de OZB te verlagen met 1½%.
U zult zich herinneren dat dat toen geen gehoor kreeg bij het college en de coalitie.

Nu zullen de coalitiepartijen gezamenlijk met de VVD-Bernheze fractie een amendement indienen om toch het OZB tarief te verlagen voor 2017. Dat betekent dat de lokale lasten minder zullen stijgen. Wij zijn daar zeer content mee.

Het college heeft veel ambities en wil daarbij een financieel gezonde gemeente blijven, waarbij een goed evenwicht in inkomsten, uitgaven, investeringen en schuldenlast prioriteit blijven. De VVD-Bernheze is het daar mee eens, maar niet met het oneindig oppotten van de overschotten in de reserves. Ik kom daar zo nog op terug.
Geruime tijd geleden is het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) ingevoerd. Dat had veel consequenties voor de begroting. De VVD-Bernheze had het op prijs gesteld als hierover eerst uitleg aan de raad was gegeven. Dan had dit veel technische vragen kunnen voorkomen.

Bestuur en Ondersteuning
In het kader van communicatie en participatie geeft u aan dat u weloverwogen en structureel gaat samenwerken met onze inwoners, bedrijven en maatschappelijke partners.
Dat is hard nodig want het afgelopen jaar heeft u op dit vlak totaal verzaakt. Geen communicatie met de ”landelijke pers” en, veel erger nog, geen communicatie met de inwoners van Bernheze.
Inmiddels heeft u het persbeleid aangepast maar wanneer gaat u het communicatiebeleid aanpassen?

Bestuurskracht
De VVD-Bernheze is van mening dat Bernheze geen toekomst heeft als zelfstandige gemeente en gezien de huidige ontwikkelingen binnen de omliggende gemeenten is het raadzaam om hier niet verder veel tijd en geld aan te besteden.

Verkeer, Vervoer en Waterstaat
De door het college voorgestelde investeringen kan de VVD-Bernheze volledig onderschrijven. Zoals de Herinrichting centrum Heesch, fase 4 en 5, de kruising Noorderbaan-Berghemseweg, het Stationsplein te Heesch, Laar te Nistelrode, HOV halte Stationsplein Heesch en Heescheweg te Nistelrode.

Economie
Eindelijk is er duidelijkheid over bedrijventerrein Heesch-West. De schop kan nu de grond in. Het wordt minder groot en dat betekent dar er een bedrag van € 3 miljoen zal moeten worden afgeschreven. Is dit bedrag al gereserveerd?

Sport, Cultuur en Recreatie

De VVD-Bernheze is zeer tevreden dat nu in 2017 een aanvang kan worden gemaakt aan de Multifunctionele Accommodatie Vorstenbosch. Voorbereidingen hiervoor zijn inmiddels gestart.

Een ¼ kunstgrasveld zal worden gerealiseerd als pupillen/trainingsveld voor hockeyclub HDL. Ik neem aan dat hier mee gewacht zal worden tot er uitsluitsel is vanuit het onderzoek door de RIVM i.v.m. de gezondheid voor sporters.

Door een unanieme motie aangenomen van de raad voor een tennispark in Loosbroek, is er een haalbaarheidsstudie gestart. De VVD-Bernheze gaat er van uit dat dit tennispark er zo spoedig mogelijk zal komen.

Voor het beleidsvoornemen Regionaal motorcross circuit Oss is een investering opgenomen van € 100.000, er van uitgaande dat de Provincie subsidie zou verstrekken. Wij zien hier nauw bij betrokken geweest en hebben vernomen dat de Provincie geen subsidie zal verstrekken. Wij zien dan ook geen reden om op dit moment de investering te honoreren. Wij verwachten eerst een onderbouwing van het college alvorens dit bedrag toe te kennen.

De VVD-Bernheze is zeer tevreden met de structurele verhoging naar scenario 3 van de subsidie aan de lokale omroep. Voor ons had dit wil naar scenario 4 gemogen.

Volksgezondheid en milieu
I.h.k. van het Afval-en grondstoffenbeleid 2017-2021 is de VVD-Bernheze van mening dat een gedeelte van het aanbestedingsvoordeel ad € 280.000 toebehoort aan de bewoners. Zij hebben door een wurgcontract met Attero jaren teveel betaald. Dan is het logisch, dat zij gecompenseerd worden voor het teveel betaalde. Het overige deel kan gebruikt worden om de concrete maatregelen voor dit plan uit te voeren.
De VVD-Bernheze zal hiervoor een amendement indienen.

Handhaving
Voor handhaving is door het college gekozen om een extra bedrag van € 75.000 structureel voor 2017 op te nemen nadat dit in 2016 ook is gebeurd. Het college geeft aan dat we € 500.000 moeten investeren als we zelfstandig aan alle kwaliteitscriteria willen voldoen en op al het beleid willen handhaven.
Dat is een gat van € 350.000.
De VVD-Bernheze is van mening dat Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving zeer onder de maat zijn en wil daarom in 2017 € 150.000 structureel toekennen als niet gehonoreerd beleidsvoornemen. Voor handhaving is er te weinig capaciteit.
De VVD-Bernheze zal hiervoor een amendement indienen.
Overigens is de VVD Bernheze, zoals eerder aangegeven, van mening dat Bernheze geen toekomst heeft als zelfstandige gemeente.

Leges marktgelden
De VVD-Bernheze zal voor de eerste keer in 10 jaar geen amendement indienen met betrekking tot de tarieven van de weekmarkt en de standplaatsen. Al 10 jaar lang is er geen tariefsverhoging geweest voor de marktgelden en de kosten voor elektra. Dit is absurd, maar ja, wij krijgen geen steun van college en de coalitie om hier eerlijke tarieven te vragen. Oneerlijke concurrentie voor onze eigen winkeliers, die er alles aan doen om de centra leefbaar te houden en leegstand te voorkomen.
Het college zal in het vierde kwartaal de tarieven evalueren. Wij zijn benieuwd!
Namens de centrumondernemers alvast bedankt.

Agrarische sector
Wederom geen woord over de agrarische sector in de gemeente. Algemeen erkend als zeer belangrijke pijler voor onze economie en de VVD is zeer teleurgesteld dat over deze sector niets wordt gezegd.

Huizenmarkt
De huizenmarkt trekt weer aan. Er wordt gebouwd en meer huizen worden verkocht. Hierdoor ontvangen we meer leges en zijn er weer kansen voor het grondbedrijf. Er is veel afgeschreven op de grondposities en zodoende kan dat weer hogere winsten opleveren. Hierdoor kan de reservepositie worden versterkt en kan ook de geblokkeerde reserve weer worden aangevuld.
De VVD fractie hecht hier zeer aan aangezien er in 2011 en 2013 een totaal bedrag van € 9 miljoen is onttrokken.

Wildhorst
De VVD fractie heeft vragen gesteld over de Wildhorst. Er is € 360.000,- opgenomen voor erfpacht baten. Maar er zijn nieuwe ontwikkelingen ronde de Wildhorst. Verwacht het college die erfpacht ook te kunnen innen? Inmiddels is meer dan €  250.000,- uitgegeven aan extern juridisch advies. Verwacht het college dat er nog meer geld nodig zal zijn voor de externe jurist?

Juridische ondersteuning
Bij de algemene beschouwingen van 2015 vroeg de VVD fractie om eens te kijken naar de kwaliteit van de juridische onderbouwing van adviezen. Nog steeds wordt onze gemeente regelmatig teruggefloten door de Raad van State. En de wethouder meldt dan wel vol trots dat de gemeente de meeste procedures wint, maar dat geldt dan zeker niet voor de grotere zaken.

Grondbeleid
Het uitgangspunt voor het grondbeleid is dat voorkeur wordt gegeven aan projecten waarin de grond eigendom is van de Gemeente Bernheze. Zie Blz. 91.
Waarom blijft het college hieraan vasthouden?
Er zijn ook particuliere initiatieven die gehonoreerd zouden moeten worden om snel tot woningbouw te komen, is de mening van de VVD-Bernheze.

Oppotten
Het college is van mening dat de gemeente er financieel zeer goed voor staat. Waarom kiest u er dan voor om te blijven oppotten? En kunt u daarom uitleggen waarom de posten algemene reserve en voorzieningen over de periode eind 2017 naar eind 2020 verhoogd worden van € 32.5 miljoen naar € 37.2 miljoen. Dat is een verhoging van € 4.7 miljoen!! Waarom??

De VVD fractie is er voorstander van om de totale lokale lasten voor woningen (eigenaar/gebruiker) en voor niet-woningen (eigenaar/gebruiker) gefaseerd gelijk te trekken. Voor 2017 is de prognose dat het verschil tussen woningen en niet-woningen voor eigenaar/gebruiker, ondanks een correctie voor de rioolheffing, gemiddeld weer gestegen is van € 1.355,-  naar € 1388,- per jaar is. De wethouder heeft al eens toegezegd te zullen kijken hoe dat gerealiseerd zou kunnen worden. Daar wachten wij nog steeds op.