Woningbouw naar behoefte

Op 14 juli zal de Gemeenteraad hierover een besluit nemen.

In de visie wordt uitgegaan uit van de bouw van 900 extra woningen in deze periode, waarvan 200 sociale huurwoningen. Al jaren lopen wij achter de feiten aan als het gaat om het realiseren van goedkopere huurwoningen en de vraag die de VVD-Bernheze daarbij stelt; is of het aantal van 200 wel voldoende zal blijken.

Ook pleiten wij voor een meer evenredige verdeling over de kernen. Heeswijk-Dinther heeft bijvoorbeeld, naar verhouding, veel minder sociale huurwoningen.

In het Plan van Aanpak “vestiging statushouders” is nog een extra aantal van 150 sociale huurwoningen voorzien voor zowel statushouders als voor eigen inwoners. Daarbij wil de VVD dat er een ondergrens wordt aangehouden voor het aantal sociale huurwoningen; voor onze gemeente een aantal van 2345.

In de uitvoering zal aandacht worden besteed aan “onbezorgd wonen”, door onder andere de mogelijkheden voor mantelzorg uit te breiden. Er zal dus maximale ruimte aan de ouderen worden geboden om zelfstandig of gezamenlijk hun woonomgeving te ontwikkelen. Daar staat de VVD-Bernheze volledig achter.

Voorts zal minimaal 5% van de nieuwbouwplannen worden gereserveerd voor Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) en vrije kavels.

Voor de komende jaren zullen er nu prestatie-afspraken moeten worden gemaakt met de woningbouwcorporaties (wettelijk verplicht), zodat er snel gebouwd kan gaan worden.

Reacties, http://bernheze.vvd.nl/contact

Fractievoorzitter VVD-Bernheze